Správca infraštruktúry ohlásil prepúšťanie ešte začiatkom augusta. V tomto kroku teraz vidí príležitosť. Niektoré pozície sú však dlhodobo neobsadené. Zmeny by mali čakať najmä organizačnú štruktúru. Prísť môže aj k spájaniu malých pracovísk.

„Tento krok je nevyhnutný, nakoľko ho v rámci konsolidácie verejných zdrojov jednak žiada náš zriaďovateľ, teda štát, na strane druhej nám ale úspora finančných prostriedkov umožní zamerať sa na zlepšenie mzdových, ako aj pracovných podmienok pre našich súčasných zamestnancov,“ uviedli ŽSR.
Problémom sú malé pracoviská
Železnice Slovenskej republiky sú najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Podľa analýzy, ktorú vypracovali analytici z ÚHP, klesne počet zamestnancov ku koncu roka na 12 500.
„Čelia viacerým navzájom prepojeným výzvam: nedostatku niektorých profesií v prevádzke, tlaku na zvyšovanie miezd, nízkej produktivite práce a obmedzenému štátnemu financovaniu,“ uvádza Útvar hodnoty za peniaze.
Železnice môžu ušetriť v celkovom potenciále 33 miliónov eur ročne, ktoré môžu využiť na valorizáciu miezd. Analytici hovoria o potrebnej redukcii nadčasov, presune zamestnancov na pracoviská s efektívnejším využitím, ako aj znížení počtu vedúcich a administratívnych pracovníkov.
Práve pri zmene organizačnej štruktúry môžu Železnice ušetriť najviac, keď niektoré pracoviská majú len jednotky zamestnancov a až niekoľko stupňov riadenia.
„Súčasťou návrhu je spájanie malých oddelení, obvodov železničných staníc (ŽST), pracovísk a zníženie počtu oblastných riaditeľstiev,“ hovorí ÚHP.
V krátkodobom horizonte má však najväčší optimalizačný potenciál štandardizácia obsadenia staníc a následná redukcia nadčasov, keď podľa správy sú zamestnanci riadenia dopravy v práci aj v časoch, kedy to nie je potrebné.
„Zjednotenie štandardov obsadenia staníc, zrušenie nepotrebných pracovných zmien a presuny uvoľnených zamestnancov do zálohy znížia potrebu o 72 výpravcov a 173 posunovačov a dozorcov výhybiek,“ pokračuje analýza.

Najväčší nedostatok je na západe
Práve s chýbajúcimi výpravcami bojujú ŽSR už niekoľko rokov. Situácia bola v niektorých prípadoch taká vážna, že prišlo až k obmedzeniu dopravy. Príkladom sú Sekule na Záhorí.
Aj napriek konsolidácii a hromadnému prepúšťaniu Železnice hovoria o pokračujúcom nábore zamestnancov, najmä na nedostatkové pozície.
„Najväčší počet takýchto pozícií evidujeme v Oblastnom riaditeľstve Trnava, kde sme k 30. júnu mali 284 neobsadených pracovných miest,“ hovoria Železnice Slovenskej republiky.
V Trnavskom kraji pritom za prvý polrok prijali 126 nových zamestnancov. „Je však potrebné dodať, že obsadiť napríklad pozíciu výpravca, je časovo veľmi náročné z dôvodu potreby získania odbornej spôsobilosti a praxe,“ pokračujú.
Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze podotkli, že v dlhodobom horizonte sú riešením investície do automatizácie riadenia dopravy.
„Potenciál úspory pri zavedení diaľkového riadenia dopravy predstavuje 1 642 zamestnancov pri investícii 1,5 miliardy eur. Ďalší potenciál majú investície do strojov pre údržbu železničnej infraštruktúry,“ dodali.
