Školám sú určené tri príručky v rôznych vekových kategóriách. Ich cieľom je prehĺbiť budovanie sociálnej a emocionálnej gramotnosti u žiakov. Vo výučbe však nie sú povinné. Metodické nástroje sú pokračovaním takzvaných ranných kruhov.

„Kvalitné vzťahy a bezpečné prostredie v školách sú kľúčové pre úspech a duševnú pohodu nielen našich žiakov a žiačok, ale aj pre spokojnosť učiteľov, učiteliek a ďalších školských zamestnancov,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Zlepšenie duševnej pohody
Príručky sú kompatibilné s novým štátnym vzdelávacím systémom a tematicky nadväzujú na ranné kruhy. Tie sú súčasťou školského vyučovania niekoľko mesiacov. Pomôcť majú žiakom naladiť sa pred vyučovaním, ako aj budovať bezpečnosť a podporovať pohodu v triede.
Ministerstvo príručky v troch kategóriách zaviedlo pre zlepšenie duševnej pohody žiakov. Ich cieľom je zároveň aj preventívne pôsobenie voči šikane a agresii. Určené sú pre deti vo veku od 6 do 18 rokov, každá so špecifickým zameraním.
„Chceme preto školám ponúknuť praktické a overené nástroje, ktoré im s tým pomôžu a zároveň budú predchádzať nežiaducim javom, ako sú šikanovanie, agresia či eskalácia konfliktov,“ pokračuje Tomáš Drucker.
V skupine 6 až 10 rokov ide o rozpoznanie základných emócií a aktivity na ich zvládanie. Vo veku 11 až 13 rokov sa materiál špecifikuje na potreby v období nástupu adolescencie. Príručka do 18 rokov reaguje na potreby mladých ľudí v období hľadania identity či životného smerovania.

S vyhrážkou sa stretol každý piaty učiteľ
Ministerstvo pre školy pripravilo aj príručku pre spoluprácu školy a rodiny. „Kritika zo strany rodiča dokáže zájsť až do agresívneho správania. S vyhrážaním od rodiča sa vo svojej praxi stretol jeden z piatich učiteľov a učiteliek,“ pokračuje.
Súčasťou materiálov sú návody, ktoré uľahčujú spoluprácu, nastavujú hranice, ako aj hovoria o pokojnom zvládaní konfliktných situácií medzi rodičmi, školou a žiakmi.
Príručka duševnej pohody je nastavená na 33 plánov hodín. „Obsah zároveň reflektuje ciele prierezovej gramotnosti Sociálna a emocionálna gramotnosť v rámci nového Štátneho vzdelávacieho programu a prierezovej témy osobnostný a sociálny rozvoj v rámci Štátneho vzdelávacieho programu,“ spresnil rezort školstva
Príručky však nie sú podľa ministerstva povinné, podľa stanoviska je na každej škole a pedagógoch, či metodické nástroje vo výučbe využijú.
