Jedno z najväčších verejných obstarávaní spustila Železničná spoločnosť Slovensko ešte na jar tohto roka. Dopravca plánoval nákup ôsmich elektrických jednotiek do diaľkovej dopravy s opciou na ďalších sedem. Štúdia uskutočniteľnosti teraz ponúka dve alternatívy – uplatnenie celej dodávky alebo nákup klasických vozňov.

Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

Tender za vyše 640 miliónov eur má priniesť elektrické jednotky s maximálnou rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu. Ponúknuť majú minimálne 550 miest na sedenie. ZSSK ich plánuje nasadiť na expresy medzi Bratislavou a Košicami, kde niektoré súčasné spoje kapacitne nestačia.

Preťažené vlaky

Každú hodinu medzi dvoma najväčšími mestami jazdia štátne expresy od minuloročnej zmeny grafikonu. Vtedajší rozsah spojov sa viac než zdvojnásobil. Aj napriek zvýšenej frekvencii a kapacite jazdia niektoré diaľkové vlaky preplnené.

„Zavedenie hodinového taktu prinieslo rozšírenie ponuky, no zároveň sa prejavil pokles priemerného počtu cestujúcich na spoj. Niektoré nové alebo posilnené spoje dosiahli vysoký počet prepravených osôb, čo potvrdzuje opodstatnenosť ich zaradenia,“ uvádza sa v štúdii.

Podľa materiálu je možné hodnotiť hodinový takt ako strategicky správny krok, ktorý zlepšil dostupnosť spojov a umožnil flexibilnejšie cestovanie.

„Zároveň však vznikla potreba dynamického riadenia ponuky, aby sa zabezpečila efektívnosť prevádzky a ekonomická udržateľnosť,“ spresňuje sa v štúdii uskutočniteľnosti. Niektoré spoje, najmä v okrajových časoch, si vyžadujú optimalizáciu.

Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

Jednotný park alebo kombinovaná výprava

Štúdia počíta s nákupom ôsmich elektrických jednotiek a dvoma alternatívami. Prvou z nich je uplatnenie opcie. „Táto možnosť predstavuje rýchlejší spôsob doplnenia kapacít a zvýšenia komfortu cestovania, pričom využíva už existujúcu rámcovú zmluvu,“ píše sa v správe.

Druhou možnosťou je nákup 80 klasických vysokopodlažných vozňov. „Tento krok by umožnil flexibilnejšie prispôsobenie vozidlového parku aktuálnym potrebám cestujúcich,“ pokračuje.

V oboch prípadoch však príde k uvoľneniu existujúcich vozňov na iné linky. V štúdii uskutočniteľnosti ide o rýchlikové linky z Bratislavy do Banskej Bystrice a Prievidze, medzi Zvolenom a Košicami, ako aj v oblasti Vrútok a Žiliny.

Výsledky tendra zatiaľ nie sú známe. ZSSK predlžovala lehotu na predkladanie ponúk hneď niekoľkokrát. Plán však počíta s nasadením jednotiek medzi rokmi 2028 a 2029, kedy má prísť ku kombinovanej výprave s klasickými vozňami.

Štúdia uskutočniteľnosti označuje obe alternatívy ako vhodné a ekonomicky realizovateľné. O niečo viac však uprednostňuje neuplatnenie opcie, ale nákup 80 kusov vozňov: „Predstavuje o niečo vyššiu finančnú návratnosť a ekonomicky efektívnejšie riešenie.“

České dráhy na svoje diaľkové vlaky nasadzujú aj elektrické jednotky (zdroj: České dráhy)

Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.