Úpravy priestorov autobusovej stanice vyvolávajú rozporuplné reakcie. Na miestach, kde pred mesiacom ľudia nastupovali do autobusov, budú o rok ďalšie obchody. Dôvodom je podľa prevádzkovateľa nízky počet spojov.

„Obmedzenia v podobe zníženia počtu nástupíšť a parkovacích miest pre autobusy, samozrejme, znížilo komfort cestovania predovšetkým pri nastupovaní a vystupovaní cestujúcich,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca Arrivy Peter Stach.
BSK: Zmeny nie sú opodstatnené
Prestavba podzemnej stanice začala v septembri. Počet nástupíšť sa vtedy znížil z 36 na 19, redukciou prešli aj výstupištia a parkovacie miesta pre autobusy. Na Nivách navyše pribudla stavebná stena, ktorá zaberá časť z priestorov nástupíšť. Pre cestujúcich je tak k dispozícii výrazne menej miesta.
„Po jej odstránení sa priestor zväčší. Zároveň pribudne samostatná klimatizovaná pasáž, ktorá zjednoduší rýchly prechod autobusovou stanicou,“ uviedla marketingová manažérka Nivy centra Beáta Móriová.
V najužšej časti je medzi stenou a nástupišťami šírka len niekoľko metrov. V rannej a poobednej dopravnej špičke to podľa dopravcu spôsobuje komplikácie. Výnimkou nie sú ani prípady, keď sa rady čakajúcich cestujúcich na autobusy prelínajú a miešajú.
„Kapacita nie je dostatočná a cestujúci musia čeliť stiesneným podmienkam. Problémom je aj častá zmena nástupišťa, ktorá reaguje na aktuálnu situáciu na stanici. Vznikajú tiež zdržania, ktoré súvisia s veľkým zaťažením po ich výraznom znížení,“ hovorí dopravca.
Prevádzkovateľ stanice, spoločnosť Slovak Lines, však argumentuje, že dôvodom zmien je každoročný pokles počtu spojov, ktoré Nivy obsluhujú.
„Z nášho pohľadu to nie je opodstatnené, nakoľko počet odchádzajúcich spojov v objednávke BSK sa výrazne neznížil,“ povedala hovorkyňa Bratislavského kraja Lucia Forman.

Namiesto autobusov obchody
„V roku 2021 podľa údajov Slovak Lines obslúžili AS Nivy viac ako 336-tisíc spojov prímestskej hromadnej dopravy, minulý rok to bolo už len 224-tisíc spojov, čo je o 112-tisíc spojov menej a zjavne sú ďalšie škrty plánované,“ uviedlo pre Záhorí.sk obchodné centrum Nivy.
Nižšia kapacita stanice nie je podľa Bratislavskej integrovanej dopravy jediným problémom. „Nedostatky sú v manažmente davu vystupujúcich cestujúcich. Tiež je nevhodné rozmiestnenie odchodov z jednotlivých nástupíšť. Na všetko sme prevádzkovateľa stanice upozornili,“ povedala hovorkyňa BID Eva Vozárová.
Nespokojní sú aj cestujúci, ktorí Nivy využívajú denne. „Panuje tu značný chaos. Diaľkové linky boli predtým na jednej strane a prímestské na druhej. Ľudia sa tlačia. Už to tu nepôsobí ako stanica, ale ako veľké nákupné centrum, kde v podzemí stoja autobusy,“ povedal pre Záhorí.sk študent Marek.
V súčasnosti sú nástupištia prímestských a diaľkových liniek premiešané. Aj na toto upozorňovala BID. „Rokovania ešte prebiehajú, s prevádzkovateľom sme v kontakte a snažíme sa nájsť v rámci možností čo najvhodnejšie riešenie na vylepšenie vzniknutej situácie,“ spresňuje Vozárová.
Negatívne sa pre Záhorí.sk vyjadril ďalší študent Matej, podľa ktorého potrebuje Bratislava veľký autobusový terminál: „Ak prechádzam na opačný koniec stanice, je ťažké predrať sa davom.“

Autobusy majú v budúcnosti končiť na prestupných bodoch
Zmenšené priestory však neznamenajú komplikácie nielen pre cestujúcich. „V prvých týždňoch sme zaznamenali aj nárast kolíznych situácií pri vjazde, cúvaní a výjazde z autobusovej stanice,“ povedal hovorca Arrivy Peter Stach.
Vodiči navyše nemôžu využívať parkovisko, ak je pauza medzi spojmi dlhšia ako jedna hodina.
„Počas dlhších prestávok musia parkovať v areáli depa spoločnosti Arriva, ktoré je od AS Nivy vzdialené niekoľko kilometrov. To spôsobilo komplikácie pri plánovaní odpočinkov vodičov autobusov a zvýšili sa aj náklady dopravcu,“ pokračuje.
Úpravy majú trvať do jesene 2026. „Priestor na nástupištiach sa zväčší. Zároveň pribudne samostatná klimatizovaná pasáž, ktorá zjednoduší rýchly prechod autobusovou stanicou,“ spresnila marketingová manažérka Nivy centra Beáta Móriová. Súčasný diskomfort majú cestujúcim kompenzovať nové služby.
Spoje zo Záhoria navyše už necelé dva roky nezachádzajú do podzemia. Cestujúci vystupujú na zastávkach MHD vedľa autobusovej stanice. S ukončením prímestskej dopravy aj z ďalších smerov na povrchu BID neuvažuje.
„Výhľadovo sa však plánuje ukončovanie jednotlivých liniek v prestupných bodoch v širšom centre mesta alebo na jeho okraji,“ spresnila Vozárová.
„Ak sa BSK a BID ako integrátor verejnej dopravy v Bratislavskom kraji rozhodnú znížiť obslúženie AS Nivy niektorými spojmi s cieľom zlepšiť podmienky pre cestujúcich, budeme to rešpektovať,“ uzavrel hovorca Arrivy Peter Stach.
