Zmenu na nočných rýchlikoch ohlasovala Železničná spoločnosť Slovensko začiatkom roka. Dopravca plánoval obnovu vozidlového parku dvoma verejnými obstarávaniami. Súčasné spacie vozne z osemdesiatych rokov čaká postupný koniec.

„Cieľom je inovovať nočnú dopravu na úroveň 21. storočia a ponúknuť lepšie služby cestujúcim na dlhších trasách a zároveň zabezpečiť jej dlhodobú udržateľnosť,“ uviedol hovorca ZSSK Ján Baček. Prvé vozne by mohli na slovenských tratiach jazdiť už budúci rok.
Vozne z minulého storočia
Štátny dopravca v súčasnosti prevádzkuje dve nočné linky – z Bratislavy a Prahy do Humenného. Pred pár rokmi jazdil aj nočný rýchlik z hlavného mesta do Prešova cez Zvolen, ten však ZSSK zrušila.
S obnovou vozňov by malo prísť aj k rozšíreniu ponuky, keď sa nočný vlak z Humenného do Bratislavy má predĺžiť až do Viedne. Najstaršie vozne by do rakúskej metropoly jazdiť už nemali.
Železničná spoločnosť má dnes tridsať vlastných spacích vozňov. Dvadsať z nich vyrobili ešte v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Nie je v nich Wi-Fi ani klimatizácia. Dopravca ich chce preto postupne vyradiť.
Obnovu plánujú dvoma verejnými obstarávaniami. Z nich jedno, súťaž na modernizáciu starších denných vozňov na ležadlové, už ZSSK ukončila. „Víťazom sa stala spoločnosť ŽOS Trnava, s ktorou je pripravená zmluva na prestavbu 10 vozňov s opciou na ďalších 10,“ uviedla.
V druhom prípade, obstaranie lôžkových vozňov, dopravca rokuje o cene so spoločnosťou ŽOS Vrútky. „Po ukončení rokovaní bude projekt v zmysle platnej legislatívy predložený Útvaru hodnoty za peniaze na ďalšie posúdenie. Aj v tomto prípade pôjde o 10 vozňov s opciou na ďalších 14,“ spresnila ZSSK.

Zmeniť chce aj cenník
Štátny dopravca chce oba projekty financovať z vlastných prostriedkov, keď uvažuje o investičnom úvere. Zároveň nevylúčil možnosť, že si uplatní len časť opcie.
„Minimálne počíta ZSSK s 10 modernizovanými vozňami. V prípade lôžkových vozňov aktuálne prebiehajú rokovania o cene, keďže predložená ponuka bola vyššia, ako ZSSK pôvodne predpokladala,“ povedal hovorca Ján Baček.
Modernizáciu nočnej dopravy kritizoval Útvar hodnoty za peniaze, podľa ktorého nemusí byť zvýšená kvalita a kapacita na linke z Bratislavy do Humenného dostatočne využitá. ÚHP tiež hovorí o nejasnostiach prínosu v prípade náhrady vozňov Českých dráh na linke do Prahy.
Kapacita jedného lôžkového vozňa má byť minimálne 30 miest. „Ležadlový vozeň s kapacitou 40 miest má predpokladanú cenu približne 1,8 milióna eur, čo zodpovedá priemernej investícii 45-tisíc eur na jedno ležadlo,“povedal Ján Baček.

Podľa štátneho dopravcu je tak na mieste zmena príplatkov za nočné cestovanie. V súčasnosti sú vo výške od 7 eur za ležadlo a od 13 eur za lôžko. „Tie sú nižšie ako u českého, poľského a rakúskeho národného dopravcu, čo vedie k stratovej prevádzke nočnej dopravy,“ hovorí ÚHP.
Novým cenníkom chce Železničná spoločnosť Slovensko zohľadniť viaceré faktory – od technickej úrovne služby po náklady na prevádzku.
V praxi by tak ležadlové vozne mali slúžiť na základné nočné cestovanie bez individuálneho vybavenia. Komfort v lôžkovom vozni by mal byť vyšší. Pribudnúť má aj 1. trieda.
„V prípade lôžkových vozňov ide o 2-podlažnú konštrukciu, pri ležadlových vozňoch o 1-podlažnú. Cieľom je nájsť rovnováhu medzi cenou a poskytovanou hodnotou pre cestujúceho,“ povedal dopravca.




