Servisné poplatky za nákup, koniec bezplatných lístkov v regionálnych vlakoch, ako aj rušenie pokladníc. ZSSK sa týmito krokmi snažila kompenzovať rastúce prevádzkové náklady a zvýšiť online predaj. Dopravca teraz zaviedol možnosť nákupu lístka na pobočkách Slovenskej pošty.

Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

„Naším cieľom je, aby služby pošty boli zmysluplné a užitočné. Práve predaj vlakových lístkov ZSSK je príkladom toho, ako môžeme efektívne využiť existujúcu sieť pobočiek a ponúknuť verejnosti ďalší hodnotný produkt,“ uviedol generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka.

Namiesto automatov poštárky

V lete tohto roka pri rušení bezplatných lístkov v regionálnych vlakoch dopravca hovoril o zmene preferencie zákazníkov, keď postupne stúpal online predaj. Súvis so zatváraním pokladníc na staniciach odmietal.

„K optimalizácii týchto pracovísk dochádza, no nie plošne ani naraz.  Neznamená to automatické zatváranie všetkých menej využívaných predajných miest,“ argumentoval.

Elektronické lístky majú podľa štátneho dopravcu prevahu, niektorí ľudia ale naďalej preferujú osobný predaj. Ide o približne 30 percent. „Vo veľa miestach sa nám neoplatí ekonomicky držať otvorenú pobočku,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Argumentom, prečo práve pošta, môže byť dostupnosť pobočiek, ktoré sú prevažne v centrách miest, zatiaľ, čo stanice na ich okraji. Pre pracovníkov pošty to okrem klasických služieb znamená o ďalšiu úlohu navyše. Často však majú kratšiu otváraciu dobu ako pokladnice na staniciach.

Hoci pošta zaviedla predaj lístkov, na pobočkách si kúpite len niektoré z nich. „Lístky so 100-percentnou zľavou a medzinárodné lístky sú dostupné výhradne cez ZSSK – online, v mobilnej aplikácii IDeme vlakom alebo v pokladnici na stanici,“ uviedol dopravca.

Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

Nie všetky typy lístkov

Slovenská pošta tak bude predávať lístky na všetky vnútroštátne spoje do druhej aj prvej triedy, ležadlá, lôžka či miestenky. Za nákup si bude taktiež účtovať servisný poplatok.

Spoluprácu dvoch štátnych firiem vyzdvihol minister dopravy Jozef Ráž: „Dokázali spojiť svoje silné stránky – širokú sieť pobočiek a technologické riešenia – a ponúknuť nový predajný kanál, ktorý zlepšuje dostupnosť verejnej dopravy pre obyvateľov celého Slovenska.“

V okolitých krajinách dopravcovia zaviedli aj možnosť nákupu lístka v automate. Železničná spoločnosť zvolila opačný smer, keď je tento variant podľa ich slov výrazne drahší. Dôvodom môže byť aj častý terč vandalov.

ZSSK minulý rok skončila v strate niekoľko miliónov eur. Problém musela hasiť v polovici roka, keď chcela škrtnúť spoje a zaviesť obmedzený režim. Ministerstvo dopravy vtedy návrh zamietlo. Určitá redukcia tak bola len v prípade niektorých diaľkových spojov.

Rovnaký problém sa môže opakovať aj od decembra, keď sa podľa zákulisných informácií zo zdrojov blízkych železníc uvažuje s určitou formou redukcie. Dôvodom má byť šetrenie. Ako bude vyzerať nový grafikon, ktorý vstúpi do platnosti o vyše mesiac, stále nie je známe.

Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.