Podľa NKÚ by Slovensko malo každý rok zrekonštruovať minimálne 18 mostov na cestách I. triedy. Podfinancovaná údržba a ich vysoký vek toto číslo ešte zvyšuje. V zlom stave je pritom dnes približne polovica mostov.

„Zmeny po kontrole stavu mostov z roku 2021 čiastočne zlepšili systém hospodárenia s mostami, ale bez systematického navýšenia rekonštruovaných mostov sa ich stav nezlepší,“ uviedol predseda Najvyššieho kontrolného úradu Ľubomír Andrasyy.
Nielen mosty v zlom stave
NKÚ upozorňuje, že stav cestnej infraštruktúry je nevyhovujúci, hoci za posledné štyri roky vzrástla ich oprava: „Súčasne boli preklasifikované na horší stav iné úseky ciest. To potvrdzuje aj dĺžka ciest v stave nevyhovujúci, ktorá za rovnaké obdobie klesla len o 144,29 kilometrov na 899,68 kilometrov, pričom dĺžka ciest v havarijnom stave sa prakticky nezmenila.“
Kým sa medzi rokmi 2017 a 2020 zrekonštruovalo priemerne 11 mostov ročne, do roku 2024 ich bolo už 17. Stavebno-technický stav sa aj napriek tomu neustále zhoršuje. Podľa analýzy potrebuje modernizáciu v súčasnosti každý druhý most.
„Nestačí len lepšie diagnostikovať technický stav mosta, ale pozitívna zmena musí nastať pri udržateľnom financovaní náročných dopravných projektov zo strany štátu či krajských samospráv,“ hovorí Ľubomír Andrassy.

Potreba vyšších finančných prostriedkov
Analýza NKÚ odporúča zavedenie systémového a viacročného financovania opráv a údržby: „Odhad ukazuje, že každoročne by sa malo obnoviť približne 222 kilometrov ciest, čo je o tri štvrtiny viac, než sa podarilo počas memoranda. Na to by bolo potrebných viac než 76 miliónov eur ročne.“
Neriešenie problémov, zanedbaná údržba či vysoký vek mostov môže viesť k ich úplnému uzavretiu. Príkladom je cezhraničný most medzi Brodským a Lanžhotom. Pád rímsy z cestného nadjazdu nad železničnou traťou smerom na Kúty zase pred niekoľkými mesiacmi obmedzil premávku.
Investovať by sa malo do cestnej infraštruktúry v nasledujúcich rokoch aj na Záhorí. Rozšírenie čaká diaľnicu D2 medzi Stupavou a Bratislavou, ktorá je dopravnou tepnou. Dochádzanie do hlavného mesta tu komplikujú časté nehody. Úsek dlhý necelých 7 kilometrov je v pláne po roku 2030. Koľko bude rozšírenie stáť a z čoho bude financované zatiaľ nie je známe.
„Riešením môže byť vytvorenie viaczdrojového účelového dopravného fondu. Potreba investícií sa pritom významne zvyšuje aj kvôli dlhodobo podfinancovanej údržbe a nedostatočným opravám najmä na cestách I. triedy,“ povedal predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.



