Pri nedeľnej nehode dvoch vlakov smerujúcich do Bratislavy sa zranili desiatky ľudí. Na najmodernejšom úseku slovenských železníc odišla súprava zo stanice na červenú. Motorový vlak nebol vybavený európskym zabezpečovacím systémom. Montáž ETCS pritom len nedávno ohlasovala ZSSK do ďalších jednotiek.

Podľa informácií, ktoré má Záhorí.sk k dispozícii, hrozila aj ďalšia zrážka. Osobný vlak zo stanice Bratislava-Rača mal prejsť cez návestidlo stoj a vojsť do vlakovej cesty pre medzištátny rýchlik RegioJet. Elektrické jednotky na osobných vlakoch, ktoré jazdia v okolí Bratislavy, by mali dostať čoskoro európsky zabezpečovací systém.
„Momentálne máme v prevádzke 89 rušňov a ucelených jednotiek vybavených ETCS, z toho 58 bolo nasadených od roku 2024. Celkovo už máme realizované alebo rozbehnuté projekty na inštaláciu ETCS do 178 rušňov a ucelených jednotiek (31 z nich bolo vybavených pred rokom 2024),“ povedal hovorca ZSSK Ján Baček.
„Systém je plne účinný iba pri výhradnej prevádzke ETCS. Ak by sa takýto režim zaviedol, bolo by potrebné investovať približne 0,4 miliardy eur do dodatočného vybavenia existujúcich lokomotív, aby ich systém dokázal monitorovať,“ povedala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Expres ho mal, regionálny expres nie
K zrážke vlakov došlo aj napriek tomu, že rušeň radu 350 na diaľkovom exprese z Košíc do Bratislavy mal európsky zabezpečovací systém ETCS. Regionálny vlak z Nitry ním vybavený nebol. Išlo pritom o novšiu motorovú súpravu radu 861.
Je to už druhý železničný incident za posledný mesiac. „Evidentne prešiel ten vlak na červenú a odišiel zo zastávky tam, kde nemal byť, a druhý rýchlik do neho zozadu narazil odhadom pri rýchlosti vyše sto kilometrov za hodinu,“ uviedol po nehode generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
Jedna z príčin nehody môže byť podľa dostupných informácií systém ETCS, ktorý by v prípade hroziacej kolízie mal zastaviť vlak. Trať pri Pezinku je ním vybavená. Na rozdiel od Českej republiky však nie je na Slovensku výhradná premávka ETCS. V praxi to znamená jazdu aj bez povinného európskeho zabezpečovača.
„Ako manažér železničnej infraštruktúry môžeme potvrdiť, že systém ETCS bol v úseku nehody aktívny a plne funkčný,“ hovoria ŽSR.

Ohlasovali montáž do ďalších jednotiek
Len niekoľko dní pred nehodou Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť Slovensko a ministerstvo dopravy hovorili o miliónových investíciách do tratí aj vlakov. Peniaze mali ísť z výzvy CEF.
ZSSK na dobudovanie systému ETCS do vlakov získala vyše päť miliónov eur. „Financie z európskeho programu Nástroj na prepojenie Európy (CEF) sú určené na montáž moderného zabezpečovacieho systému ETCS do 29 vlakov – konkrétne do 19 elektrických jednotiek radu 671 a 10 riadiacich vozňov triedy 951,“ uviedol dopravca.
Jednotky, ktoré chce Železničná spoločnosť Slovensko týmto systémom vybaviť, jazdia v okolí Bratislavy. O niekoľko rokov by pritom mali pribudnúť na západe krajiny ďalšie desiatky kilometrov tratí s ETCS – od Kútov až po hlavné mesto. Termín zavedenia predpokladajú železnice v rokoch 2030 až 2031.
„Európsky vlakový zabezpečovací systém je technológia, ktorá automaticky dohliada na rýchlosť a pohyb vlakov. V prípade potreby dokáže vlak sám spomaliť alebo zastaviť, čím výrazne zvyšuje bezpečnosť železničnej dopravy,“povedal hovorca štátneho dopravcu Ján Baček.


