Večerné spoje z Bratislavy nestoja v obci od apríla 2024. Pre nedostatok výpravcov riešili železnice problém obmedzením dopravy. Na stanici bol v tomto čase len dozorca výhybiek. S príchodom nového grafikonu v decembri sa však premávka vlakov obnoví v plnom rozsahu.

Poddimenzovaný stav Železníc Slovenskej republiky sa prejavuje niekoľko rokov. Niektoré kroky majú priamy dopad na cestujúcich. Príkladom sú Sekule, kde rok a pol nestoja večerné spoje z hlavného mesta. Navyše, po mesiacoch úvah o výstavbe provizórneho nástupišťa manažér infraštruktúry zrejme upustí.
Plná prevádzka
Osemnásť mesiacov nezastavovalo v obci osem vlakov z Bratislavy. Cestujúci tak boli odkázaní na iný druh dopravy. Autobusy, ktoré železnicu čiastočne kopírujú, však nejazdili v takej intenzite a kapacite. So začiatkom nového grafikonu ŽSR sľubujú koniec obmedzenia.
„Železniciam Slovenskej republiky sa podarilo vyriešiť situáciu v stanici Sekule. Pripravili sme dostatok nových kolegov, aby sme nemali problémy s personálnym obsadením,“ povedala hovorkyňa Petra Lániková.
Informácie potvrdil starosta obce Adrián Krajčír na sociálnej sieti: „Som veľmi rád, že po jej ukončení sa obnoví plnohodnotné vlakové spojenie pre obyvateľov Sekúl a okolia. Zlepší sa tak dostupnosť dopravy do Bratislavy aj v rámci regiónu Záhoria.“
Podľa železníc úprava dopravných predpisov umožní od zmeny grafikonu nastupovanie a vystupovanie v pôvodnej polohe. „Bez nutnosti výstavby nového nástupišťa pri železničnom priecestí, ktoré by spôsobovalo ďalšie riziko konfliktu s cestnou premávkou,“ argumentujú.

Kroky kritizoval expert na železnice
„Vôbec to nepovažujem za dobré, že sa dopustil takýto stav. Chápem, že to v tom momente nebolo asi inak riešiteľné. Celkom som ocenil, že sa prišlo s pomerne neštandardným nápadom vzniku zastávky v blízkosti priecestia,“ povedal v rozhovore pre Záhorí.sk expert na železnice Jiří Kubáček.
K výstavbe provizórneho nástupišťa však podľa najnovších informácií nemusí vôbec prísť. „Úloha je zo strany Železníc Slovenskej republiky splnená, čo poteší nielen cestujúcich, ale aj starostu obce, avšak bude potrebné aktualizovať úlohu z výjazdového rokovania vlády,“ pokračuje Lániková.
Práve uznesenie z rokovania vlády zaväzovalo ŽSR postaviť nástupište do konca júna 2026. V tom čase sa uvažovalo o dvoch variantoch. Po doplnení stavu výpravcov k tomu pravdepodobne nepríde.
Napriek personálnemu zlepšeniu v obci je na železnici aj naďalej nedostatok zamestnancov. V Oblastnom riaditeľstve Trnava, do ktorého spadá západné Slovensko, chýbalo ku koncu októbra 183 ľudí.
„Najväčší podstav zamestnancov je v Bratislave, konkrétne na železničnej stanici Bratislava hl. stanica, kde chýba 17 zamestnancov, Bratislava Východ potrebuje 16 zamestnancov a na železničnej stanici Devínska Nová Ves potrebujeme 22 zamestnancov,“ povedala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.


