Železnica v posledných týždňoch zažíva turbulentný stav. Po dvoch nehodách vlakov, odvolaniu šéfa štátneho dopravcu či problémom na strane infraštruktúry prišlo k nahradeniu časti spojov náhradnou autobusovou dopravou. Táto situácia sa opakuje každý rok.

Motorová jednotka radu 840 premáva na linke Kúty – Skalica na Slovensku (zdroj: ZSSK)

Išlo o linky Bratislava-Petržalka – Rajka a Kúty – Skalica na Slovensku. Na prvej menovanej nejazdia vlaky od stredy 26. novembra. Na Záhorí bol problém zatiaľ vo štvrtok. Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko však nie je dôvodom podstav rušňovodičov.

Práceneschopnosť personálu

„Ide o dočasný prevádzkový problém spôsobený nedostatkom dostupných rušňovodičov. V posledných týždňoch situáciu ovplyvnili aj PN-ky, preto bolo potrebné presunúť kapacity na najvyťaženejšie trate,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca ZSSK Ján Baček.

Rušňovodiči musia navyše podľa štátneho dopravcu dodržiavať zákonom stanovené režimy práce a oddychu. Preto časť vlakov nahradili autobusmi v celej trase – vrátane linky z Kútov do Skalice. Tú obsluhuje 13 párov spojov v pracovných dňoch.

Železničná spoločnosť Slovensko očakáva zlepšenie so začiatkom nového grafikonu v polovici decembra. „V akadémii ZSSK sa na túto profesiu pripravuje 160 budúcich rušňovodičov. Po ukončení vzdelávania posilnia prevádzku,“ hovorí dopravca.

Nedostatok rušňovodičov na Slovensku pretrváva roky. Ich priemerný plat bol v roku 2025 2 399 eur v hrubom, uviedlo ministerstvo dopravy. Pre porovnanie, v roku 2020 išlo o priemernú sumu 1 373 eur.

Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

Do Skalice denne traja

Vlaky boli na Záhorí medzi Kútmi a Skalicou na Slovensku nahradené autobusmi vo štvrtok 27. novembra. V piatkových ranných a doobedňajších hodinách podľa údajov Železníc Slovenskej republiky boli spoje vedené štandardne v motorovej jednotke.

„ZSSK zabezpečuje dopravu jednou motorovou jednotkou radu 840, ktorú obsluhuje jeden rušňovodič na zmenu. Dennú potrebu na tejto trase zabezpečujú traja rušňovodiči,“ spresnil hovorca Ján Baček.

Štátneho dopravcu sme sa pýtali aj na to, či je dôvodom nahradenia vlakov autobusmi aj nedostatok rušňovodičov. Minimálne pre linku Kúty – Skalica na Slovensku to ZSSK poprela. Podľa našich informácií však môže byť dôvodom aj údajne nedostatok personálu, ktorý má papiere práve na motorovú jednotku radu 840.

„Naše personálne kapacity v tejto oblasti sa postupne stabilizujú – za posledné roky klesli podstavy rušňovodičov a zároveň máme v príprave rekordný počet nových uchádzačov. Robíme všetko pre to, aby sa prevádzka čo najskôr vrátila do štandardu“ uzavrel Baček.



Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.