V novom grafikone nepríde ani k plánovanému predĺženiu vybraných expresov z Košíc cez Bratislavu do Viedne. Dôvodom má byť zmena posudzovania vozňov zahraničných dopravcov na nových linkách. Rovnaký problém sa objavil aj na regionálnych expresoch.

„Situácia je dočasná. ÖBB spolupracuje so slovenskými železnicami na nájdení riešenia,“ povedal v októbri pre Záhorí.sk hovorca rakúskych spolkových železníc Christopher Seif.
Slovenské vozne majú zákaz
Obnovenie cezhraničnej osobnej dopravy z Bratislavy cez Marchegg do Viedne prinieslo okrem návratu regionálnych expresov niekoľko komplikácií. Boli medzi nimi problémy so slovenskými rušňami Vectron, meškania, ako aj vlaky výlučne radené z rakúskych vozňov.
Ani po dvoch mesiacoch sa na linke neobjavil jediný vozeň Železničnej spoločnosti Slovensko. Stopku nateraz dostalo aj predĺženie vybraných expresov z Košíc cez Bratislavu do Viedne. Tie štátny dopravca dokonca uvádzal aj v novom grafikone od 14. decembra.
Podľa ZSSK počas prípravy cestovných poriadkov prebiehala medzi dopravcami štandardná technická komunikácia o parametroch prevádzky, medzi ktoré patrí kapacita, obehy či kompatibilita vozňov.
„Pri finalizácii grafikonu nás ÖBB informovala, že interný proces posudzovania vozňov zahraničných dopravcov na nových linkách prešiel zmenou. Tieto zmeny ZSSK nemohla predvídať ani ovplyvniť,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca štátneho opravcu Ján Baček.
V súčasnosti tak slovenské vozne nesmú jazdiť do Rakúska. V najbližšej dobe k zmene nepríde. ÖBB hovorí o kontrole kompatibility trasy, ktorou museli prejsť regionálne expresy z Bratislavy do Viedne po ukončení modernizácie trate.
„Pri tejto kontrole boli zistené problémy s ovládaním dverí vozňov. ÖBB následne začala proces posudzovania rizík. Kým táto kontrola nebude definitívne ukončená, vozne ZSSK nemôžu byť používané na rakúskej železničnej sieti,“ povedalo pre Záhorí.sk komunikačné oddelenie rakúskych spolkových železníc.

České dráhy podobný problém neriešia
„ÖBB zároveň uviedla, že vzhľadom na pripravované decembrové stavebné práce (výluky) na slovenskej infraštruktúre nie je možné celý proces technicky uzatvoriť k termínu začiatku platnosti nového grafikonu 14. decembra 2025,“ pokračuje Baček, ktorý hovorí o pokračujúcej komunikácii so zahraničným dopravcom.
Štyri páry expresov z Košíc tak nateraz nebudú pokračovať až do Viedne. Rovnako sa nemení nič ani na súpravách regionálnych expresov, ktoré stoja aj v Devínskej Novej Vsi. Podľa štátneho dopravcu budú vlaky naďalej radené výlučne z rakúskych vozňov.
„Predpokladáme, že ešte v roku 2026 bude možné prevádzkovať vlaky z Košíc do Viedne,“ hovorí komunikačné oddelenie rakúskych spolkových železníc. Presný termín zatiaľ nie je známy.
ČD rovnaký problém ako Železničná spoločnosť Slovensko nerieši. „České dráhy jazdia do Rakúska s typovo inými vozňami ako naši slovenskí kolegovia. Drvivá väčšina spojov je od roku 2014 zabezpečovaná modernými súpravami RailJet, ktoré sú v podstate obdobnou kópiou rakúskych vlakov,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca ČD Filip Medelský.
České dráhy navyše od nového grafikonu do Rakúska smerujú aj svoje najmodernejšie vlaky ComfortJet. Jedna súprava bude premávať aj medzi Prahou, Bratislavou a Budapešťou.


