Viac cestujúcich, lepšie služby a ekologickejšia doprava. Arriva hovorí o pokračovaní v inováciách a investíciách aj v roku 2026. Dopravca pôsobí v piatich krajoch a ďalšie roky označuje za rozhodujúce v oblasti verejnej dopravy.

Ilustračný obrázok (zdroj: Arriva)

„Budúcnosť mobility stojí na troch pilieroch – ekologickej doprave, integrácii a férovej konkurencii. Slovensko má pred sebou rozhodujúce roky, ktoré určia, či verejná doprava dokáže reálne konkurovať individuálnej automobilovej doprave,“ povedal generálny riaditeľ Arrivy Michal Horák.

Stúpajúci počet cestujúcich

Arriva zabezpečuje regionálne autobusové výkony v piatich krajoch, v bratislavskom od roku 2021. Dovtedy prímestské spoje zabezpečoval dopravca Slovak Lines. Nárast počtu cestujúcich zaznamenal aj v ďalších regiónoch. V Bratislavskom kraji išlo o šesťpercentný nárast, v Trnavskom o percento. Ide o údaje za prvé tri štvrťroky 2025.

Budúci rok má na najvyťaženejších linkách zvýšiť prepravnú kapacitu 17 kĺbových autobusov, ich nasadenie a termín zatiaľ nepoznáme. Celoslovensky dopravu zabezpečuje takmer dvomi tisícmi vodičov, 168 ich je zo zahraničia.

„Spoločnosť v roku 2025 stabilizovala počet vodičov aj vďaka dlhodobému rastu miezd – za roky 2024 a 2025 sa platy vodičov zvýšili v priemere o 12 percent. Bez systémovej podpory štátu však nebude možné dlhodobo zabezpečiť dostatok vodičov pre celé Slovensko,“ spresnil dopravca.

Podľa Arrivy je cieľom spoločnosti napĺňať požiadavky udržateľnej mobility, moderných technológií a efektívnych verejných služieb. Súčasťou sú aj nízkoemisné či úplne bezemisné vozidlá.

„Spoločne s našimi partnermi chceme priniesť komplexné riešenia mobility, zlepšiť dopravnú situáciu v mestách a regiónoch a motivovať ľudí presadnúť z áut do regionálnych vlakov, autobusov a na bicykle,“ pokračuje Horák.

Na Záhorí premáva Arriva v Bratislavskom aj v Trnavskom kraji (zdroj: Arriva)

Liberalizácia verejnej dopravy

Dopravcov a cestujúcich v budúcich rokoch čakajú zmeny v podobe súťaženie železničných liniek, ako aj zavedenie Národného integrovaného cestovného lístka.

„Z pohľadu cestujúceho musí byť verejná doprava jednoduchá – jeden lístok, jasné informácie a spoľahlivé nadväznosti. Len tak môže reálne konkurovať automobilovej doprave,“ približuje Horák.

Štátny monopol sa naopak môže znížiť v železničnej doprave, keď väčšinu výkonu v súčasnosti zabezpečuje ZSSK. Do roku 2030 by mali byť vysúťažené všetky vlakové linky. Liberalizácia má priniesť vyššiu kvalitu či efektívnejšie využitie služieb.

Arriva nevylúčila ani výraznejšie zapojenie sa do súťaženia o železničné linky, keď určité obdobie jazdila medzi Nitrou a Prahou so staršími motorovými súpravami. „Rozhodujúce budú férové a realistické podmienky súťaží, bezpečnostné štandardy a dostupnosť kvalifikovaných pracovníkov,“ dodal dopravca.

Ilustračný obrázok (zdroj: TASR)


Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.