Rozsiahle výluky takmer na celom Slovensku. Taký bol rok 2025 na železnici. Cestujúcim komplikovali jazdu obmedzenia pre modernizačné práce, čo malo dôsledok aj v meškaní vlakov. Výluky budú pokračovať aj v budúcom roku, keď sa začnú na ďalšom úseku na Záhorí.

Modernizácia trate v Devínskom Jazere (zdroj: Facebook / Michal Feik)

„Nový grafikon vlakovej dopravy zohľadňuje aj pokračujúce výluky začaté v priebehu tohto roka, a zároveň prináša cestujúcim výhody modernizovaných dopravných uzlov. V priebehu roka 2025 sa podarilo dokončiť niekoľko kľúčových úsekov,“ povedala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Cez hranicu do Česka rýchlejšie

Nové cestovné poriadky na Záhorí priniesli skrátenie jazdy medzištátnych vlakov medzi Kútmi a Břeclavou o štyri minúty. Dôvodom je dokončená modernizácia pohraničného úseku. Tá je zároveň prvou hotovou časťou celej trate po Devínsku Novú Ves. Sčasti by tak malo prísť k zníženiu meškaní vlakov.

Železničiari v tomto roku ukončili osem dôležitých modernizácií, z nich najvýraznejšou pre celú koľajovú sieť je Uzol Žilina. Elektrifikácia prebiehala na východe Slovenska, práce ale neobišli ani spomínané Záhorie.

ŽSR vyzdvihli obnovenie dopravy po skoro dvoch rokoch cez Marchegg do Viedne. Vyše dvojkilometrový úsek bol v kompletnej rekonštrukcii a elektrifikácii, čím sa zvýšila rýchlosť vlakov na slovenskom úseku na 120 kilometrov za hodinu. „Úspešné dokončenie výrazne posilňuje cezhraničné spojenie medzi Slovenskou a Rakúskou republikou,“ hovoria.

„V roku 2026 budeme ako manažér železničnej infraštruktúry pokračovať v rozsiahlych modernizačných prácach na viacerých tratiach, ktoré sú kľúčové pre dlhodobé zvýšenie bezpečnosti, kapacity a komfortu železničnej dopravy,“ konštatujú Železnice Slovenskej republiky.

Modernizácia trate medzi Malackami a Kútmi sa má začať v roku 2027 (foto: Záhorí.sk)

V Sekuliach opäť všetky vlaky

Výraznou zmenou pre cestujúcich bolo obnovené zastavovanie vlakov v Sekuliach. Večerné vlaky z Bratislavy v obci nestáli od apríla 2024. Železnice teraz zabezpečili plné obsadenie stanice. „Cestujúci tak opäť využívajú nástup a výstup v pôvodnej podobe, a to bez nutnosti výstavby nového nástupišťa,“ pokračuje Lániková.

Veľké modernizačné projekty budú pokračovať aj v budúcom roku. Je medzi nimi aj kompletná prestavba trate z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Českou republikou, kde po dokončení majú jazdiť vlaky rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu.

Úsek medzi Zohorom a Devínskou Novou Vsou modernizujú železničiari od začiatku tohto roka. Od januára sa výluka predĺži až po Malacky. Tento fakt je zároveň dôvodom 23-minútového státia vybraných vlakov v Zohore pre križovanie ďalších spojov.

„Tieto projekty potvrdzujú náš dlhodobý záväzok modernizovať železničnú infraštruktúru, posilňovať bezpečnosť a zvyšovať komfort cestovania v regiónoch,“ uzavreli ŽSR.

Nový železničný most cez rieku Morava, vedľa pôvodné teleso (zdroj: ŽSR)


Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.