Štúdia detailnejšie posudzovala štyri alternatívny. Ako najvýhodnejšie vyšlo vybudovanie odbočky do Lozorna po výstavbe novej vysokorýchlostnej trate Bratislava-Lamač – Zohor. Projekt je v súčasnosti v počiatočnej fáze. Isté však nie je dostatočné využitie trate až do Lozorna.

Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

„Nová trať má slúžiť pre regionálne aj vysokorýchlostné vlaky. Cieľom projektu je podporiť presun cestujúcich z cestnej dopravy do koľajovej. Realizácia si však vyžaduje najprv zvýšenie kapacity železničných tratí a staníc v Bratislave,“ uviedol Útvar hodnoty za peniaze.

Najskôr o dvadsať rokov

Štúdia nadväzuje na zámer preverenia potenciálu koľajovej dopravy s rýchlo rastúcim počtom obyvateľov v oblasti medzi Lamačom a Zohorom. V týchto lokalitách sa aj naďalej počíta s novou výstavbou obytných štvrtí. Detailne boli posudzované štyri rôzne alternatívy.

Ako najvýhodnejšie vyšiel prvý variant. „Vybudovanie odbočky do Lozorna za 121,5 miliónov eur po výstavbe novej trate Bratislava-Lamač – Zohor v rámci projektu VRT,“ píše ÚHP.

Projekt je podľa analytikov nutné koordinovať s výstavbou vysokorýchlostnej trate. Odhadované náklady sú vyše 800 miliónov eur. Projekt je v súčasnosti v počiatočnej fáze. Uvedenie trate do prevádzky sa predpokladá najskôr v roku 2045.

Preverenie potenciálu odporúčajú aj strategické dokumenty Bratislavského kraja či ministerstva dopravy. Štúdia v alternatívach preverovala trasovanie, typ koľajovej dopravy, interval spojov, ako aj počet zastávok.

Mapa alternatív trasovania novej trate Bratislava-Lamač – Lozorno (zdroj: ÚHP)

Potenciál majú vlaky len medzi Stupavou a Bratislavou

Koľajovou dopravou budú jazdiť najmä cestujúci zo zrušených paralelných autobusov. Len zo Stupavy pritom ide v rannej špičke do hlavného mesta autobus každých 5 minút. Zhoršiť sa tak môže dostupnosť jednotlivých obcí. Potenciál však majú vlaky len do Stupavy.

„V prípade výstavby novej stanice pre vysokorýchlostné vlaky Bratislava-Západ pri Stupave sa navyše cestujúcim z obcí na úpätí Malých Karpát smerom od Senice zhorší aj prístup k týmto vlakom z dôvodu nadbytočného prestupu v Lozorne,“ hovorí Útvar hodnoty za peniaze.

Väčšina cestujúcich bude podľa štúdie cestovať len po novovzniknutú zónu Edel v Záhorskej Bystrici. Plánovanú odbočku do Lozorna bude využívať menej ako tretina ľudí. Analytici navyše hovoria, že len polovica z 33 percent budú cestujúci z oblasti Malých Karpát smerom od Senice.

„Výhľadovo perspektívne by preto mohlo byť len zavedenie regionálneho vlakového spojenia Stupavy s Bratislavou, avšak ako nadstavba na výstavbu novej železničnej trate Bratislava-Lamač – Zohor v rámci projektu VRT a za predpokladu naplnenia budúceho rozvoja územia,“ uzavrelo ÚHP.

Ilustračný obrázok (zdroj: Facebook / Ministerstvo dopravy)


Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.