Medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskou obcou Schlosshof buduje Bratislavská župa cyklomost, ktorý by mal byť prejazdný už v lete. Pri rozhodovaní o názve pre cykomost zaváži aj hlas verejnosti.
Most Chucka Norrisa má už 10 488 hlasov. Druhý v poradí je názov Most Márie Terézie 731 hlasov (k 8.3. 2012).
„Tak ako sme doteraz všetko budovali pred zrakom verejnosti, takisto sa ideme uchádzať o to, aby názov, ktorý bude mať tento most, bol verejnosťou prijatý. Keďže to nie je jednoduchý proces, chceme v tom prvom kole, do konca apríla, poznať názor verejnosti,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo. Verejnosť môže vybrať názov pre cyklomost spomedzi troch navrhnutých pomenovaní – Most Márie Terézie, Most slobody, Most železnej opony, alebo môže navrhnúť vlastný názov. Záujemcovia môžu o názve hlasovať na Facebooku kraja, zapojiť sa môžu aj prostredníctvom mobilnej aplikácie (zadarmo si ju môžu stiahnuť majitelia smartfónov), svoje návrhy môžu poslať aj mailom na adresu cyklomost@region-bsk.sk, na poštovú adresu Úrad Bratislavského samosprávneho kraja, Sabinovská 16, 820 05 Bratislava alebo osobne na Úrad BSK. Pavol Frešo dodal, že o konečnom názve cyklomosta rozhodnú krajskí poslanci.
Výstavba cyklomostu sa začala vlani koncom septembra, cyklisti by po ňom mali prechádzať v lete. Počas prípravných prác bol odhalený aj pôvodný mostný násyp ešte z čias Márie Terézie. Podľa župana Pavla Freša sa aj pri ďalších prácach našli v hĺbke pôvodné piloty, ktoré boli súčasťou premostenia pred cca 300 rokmi. Zároveň doplnil, že cyklomost je stavaný tak, aby nenarušil zvyšky tohto pôvodného mosta, čiže oceľový most pôjde ponad ten pôvodný.
História pôvodného mosta siaha do čias cisárovnej Márie Terézie, na ktorú jedinečná krása zámku Schloss Hof tak silno zapôsobila, že v roku 1755 získala usadlosť od dedičov princa Eugena a darovala ju svojmu manželovi. V roku 1771 dala postaviť k zámku drevený most, ktorý v roku 1809 plávajúce ľadové kryhy zničili. O štyri roky neskôr ho preto nechal obnoviť gróf Pálffy. Počas pruskej vojny bol most zničený a po uzavretí mieru opäť obnovený. Keď v roku 1880 most opäť zničili ľady, existoval na jeho mieste už len prievoz pomocou kompy alebo loďkami.
BSK