Pohyb chodcov i áut pri Mestskom centre kultúry (MCK), za Základnou umeleckou školou (ZUŠ) a za Korzom je často plný adrenalínu. Autá parkujú kde sa dá, v mnohých prípadoch aj na chodníkoch či zeleni. Niektoré parkovacie miesta sú dostupné iba cez chodníky, čo zasa ohrozuje chodcov.
Mesto preto prichádza so zámerom rekonštrukcie všetkých spomínaných zón (MCK, ZUŠ, Korzo). Iniciátormi zmien boli predovšetkým poslanci za tento obvod Viera Mária Adamovičová, Martin Mráz a Pavel Spusta, pre ktorých je to jedna z priorít na aktuálne volebné obdobie.
„Mestský úrad už má spracovaný projektový zámer. Súčasťou prác bude nielen nové asfaltovanie, ale aj výstavba nových parkovísk o vyše 50 miest. Všetky tri zóny parkovísk sa majú prepojiť. Cieľom je zvýšiť komfort pre obyvateľov priľahlých bytových domov a zlepšiť aj dopravnú obsluhu celého územia,“ prezentoval zámer primátor Juraj Říha. Keďže všetky vyústenia zo spomínaných troch zón na Záhorácku budú súčasťou novej mestskej cyklotrasy, budú pripravené na bezpečné prevedenie cyklistov.
Projektový zámer navrhuje tieto zmeny:
- vybudovať novú spojovaciu cestu za ZUŠ a vedľa MCK, aby sa všetky tri zóny dopravne prepojili,
- presunúť stojiská komunálneho odpadu na miesta, kde sa budú môcť osadiť nové polopodzemné kontajnery,
- dobudovať viac ako 50 nových parkovacích miest v časti pri MCK a novej uličke za Korzom,
- zrušiť jednosmerku a rozšíriť cestu za Korzom na plnohodnotnú obojsmernú pre lepšiu organizáciu dopravy.
Verejnosťou požadovaný kruhový objazd pri Korze nie je možný, pretože Slovenská správa ciest ako vlastník Záhoráckej nesúhlasí s obyčajným kruhovým objazdom, ale požaduje dvojramenný – ten sa tam ale nezmestí. Rovnako nie je možné využiť na parkovanie štrkový priestor vedľa ZUŠ, pretože patrí súkromnému vlastníkovi. Majiteľ má neprimeranú predstavu o cene, mesto ho preto požiada aspoň o čiastočnú revitalizáciu.
Po zapracovaní pripomienok by sa mala Záhorácka ulica začať rekonštruovať po častiach. Ako prvá by mala ísť do prestavby časť za Korzom. „Ak dostaneme od obyvateľov zelenú, všetky tri zóny pôjdu v zrýchlenom režime do realizácie, aby sme stihli začať ešte v tomto polroku,“ uviedol primátor. Ako ďalej upozornil, každodenné problémy s parkovaním vyrieši iba zavedenie parkovacej politiky, o ktorej sa musí začať hovoriť. Zatiaľ sa iba osciluje medzi dvoma veľkými skupinami názorov: buď zachovať zeleň alebo stavať nové parkovacie miesta.
Zo zdrojov www.lpm.sk spracovala –lp-, foto: S. Osuský, návrh projektu: B. Škopek