Do Paríža zaletíte rýchlosťou 250 km/h za 5 hodín, do Nice sa dostanete za štyri a do Londýna nebude trvať cesta dlhšie ako päť a pol hodiny.
76 vyrobených ultralightov
Senická spoločnosť SHARK.AERO vyrába lietadlá od roku 2006, kedy začali plánovať vývoj UL Shark. Prvý takýto model bol vo vzduchu v roku 2009 navrhnutý podľa európskych predpisov Ultralight. Od tej doby opustilo výrobnú halu už 76 lietadiel Shark. Vo svojej triede je to špička na trhu. Je navrhnutý tak, aby bol unikátny, s dôrazom na značku. Má integrovaný vystreľovací padák, ktorý v prípade potreby aktivuje pilot a celé lietadlo aj s posádkou pristane na padáku.
Shark drží svetové rýchlostné rekordy vo svojej kategórii. Francúz Eric Barberini dosiahol rýchlosť až 303 km/h. „Ponúkame pilotom výkony, ktorými prekonávame lietadlá vo vyššej kategórii, pričom cena lietadla aj prevádzkové náklady sú štvrtinové,“ povedal Vlado Pekár, riaditeľ spoločnosti. Maximálna vzletová hmotnosť je 472 kg. Teda zatiaľ. „Práve sa mení európsky predpis, dvíha sa to na 600 kíl, čo je super!“ teší sa Pekár.
Je to hračka
Shark má v podstate ekonomiku auta. Dokonca aj náklady sú rovnaké, natankujete benzín a spotrebujete 7 až 8 litrov na 100 km. S plnou sto litrovou nádržou vydrží vo vzduchu päť hodín. Rozdiel medzi autom a Sharkom? Doslova letíte 250 km/h. Nič vás neobmedzuje, žiadny rýchlostný limit či zápchy. “Zapnete autopilota a môžete pokojne telefonovať. Je to provnateľné s motorkou – jazdíte keď je pekne a tešíte sa z toho,“ dodal Pekár. Táto hračka je dostupnejšia než by ste čakali. Ceny sa pohybujú v rozmedzí od 150 000 do 185 000 eur.
Chystajú sa vyhrať
S partiou študentov pracujú na elektrickom vrtuľníčku, na podnet americkej spoločnosti Boeing sa prihlásili do súťaže GoFly. „Keď zvládneme kolmý štart s našou dnešnou ekonomikou letu a neskôr automatický, v podstate robotický let, prinesie to úplne nový rozmer do osobnej dopravy. Predpokladám, že keď budeme mať dostatočné zdroje, tak od spustenia projektu by sme do dvoch rokov mohli dostať do vzduchu demonštrátor. A to potom bude veľká hra!“ hovorí Pekár.
Úspešná spoločnosť má 50 zamestnancov. Momentálne zdvojnásobujú výrobu a hľadajú nových kolegov na pozíciu laminovač, lakovač, pracovník montáže, mechanik údržby, ale obsadzujú aj riadiace a inžinierske pozície ako je vedúci výroby, technológ či konštruktér. Aby si Shark udržal svoju výnimočnú pozíciu na trhu, vývoj lietadla stále pokračuje.
V spoločnosti stále optimalizujú technológiu, zariadenia i postupy kvôli zlepšeniu efektivity a urýchleniu výroby. “V pláne máme aj technológie, systémy a riešenia, ktoré dnes na trhu neexistujú. Keď sa podarí dosiahnuť ciele, tak to môže priniesť do pomerne pokojných vôd malých lietadiel úplne novú kvalitu a pre spoločnosť na istý čas výraznú výhodu na trhu.“
Technická špecifikácia
Dĺžka: 6,715 m
Rozpätie krídel: 7,90 m
Výška: 2,51 m
Prázdna hmotnosť: 330 kg
Max. vzletová hmotnosť: 472,5 kg
Max. rýchlosť: 250 – 300 km/h
Objem nádrže: 100 l
Spotreba: 7 – 8 l / 100 km
Motor: Rotax s výkonom 100 koní