Družstvo Kovotvar z obce Kúty je už viac ako 65 rokov jednou z najvýznamnejších spoločností v regióne. Spoločnosť je jednou z mála firiem, ktorá prešla úspešnou reštrukturalizáciou a z firmy, ktorá ešte v roku 2009 vyprodukovala stratu takmer 1,25 milióna, je v súčasnosti fungujúca spoločnosť s približne stovkou zamestnancov.


Subjekt vznikol pôvodne ako výrobné družstvo Topľa, ktorého hlavnou činnosťou bolo spracovávanie dreva pre výrobu násad, čakanov a sedliackych vozov a v začiatkoch zamestnávalo približne 30 zamestnancov. Od roku 1964 nesie spoločnosť názov Kovotvar a toto obdobie sa spája aj so začatím výroby pozinkovaného tovaru. Výrobky pre záhradu a domácnosť, ako kropiace kanvy, vedrá, kvetináče, vázy či dekoratívne predmety z drôtu sú aj v súčasnosti hlavnou výrobnou náplňou družstva.

Nemuselo tomu tak byť, keďže v roku 2009 zaznamenalo družstvo stratu 1,25 milióna eur. V roku 2010 vstúpilo do reštrukturalizácie a bolo pod neustálym dozorom správcu. “Začiatky boli ťažké. V spoločnosti bolo zamestnaných približne 230 ľudí a začať sa muselo práve prepúšťaním. Odniesli si to predovšetkým zamestnanci v riadiacich funkciách, ktorí družstvo priviedli do stavu, keď sa každý rok znižoval počet zákazníkov a dodávateľov,” uviedla výkonná riaditeľka a predsedníčka predstavenstva Marcela Tokošová, ktorá previedla družstvo celým reštrukturalizačným procesom.

Spočiatku boli nielen veritelia, ale aj viacerí zamestnanci skeptickí. Predsa len, reštrukturalizáciu na Slovensku úspešne zvládne iba osem percent podnikov. “Nám sa to podarilo, dokonca v predstihu, keďže celý ozdravný proces bol naplánovaný na šesť rokov a my sme ho zvládli za štyri,” doplnila pre TASR Tokošová.

Firma má od roku 2012 pravidelné tržby približne štyri milióny eur a každý rok končí v zisku, keď najväčším trhom pre produkty je Nemecko. “Na jednej strane je to pre nás výborná vizitka, že o naše produkty je záujem na tak náročnom trhu, akým Nemecko je. Na druhej strane si uvedomujeme, že je to aj riziko, sústrediť sa na jeden trh. Aj preto sa naše produkty snažíme rozširovať do viacerých lokalít. Okrem Európy dodávame výrobky okrem Antarktídy do všetkých svetadielov,” dodala Tokošová.

Ako zaujímavosť doplnila, že ich výrobky sa predávajú aj v Buckinghamskom paláci. “Ale v súčasnosti je nášho tovaru vo Veľkej Británii menej. Zo strany Britov je cítiť neistotu, ako to dopadne s brexitom, a tak sú s obchodovaním opatrní,” ponúkla postreh zo spolupráce s firmami z Veľkej Británie predsedníčka predstavenstva.

Firme sa darí presadiť sa na náročných trhoch v zahraničí, ale na Slovensku predáva minimum svojich výrobkov. “Je to škoda, ale slovenskí odberatelia radšej dávajú prednosť lacnejším, aj keď menej kvalitným výrobkom z Číny,” uviedla Tokošová.

Kým počas reštrukturalizácie musela spoločnosť prepúšťať, po ozdravení nastal opačný problém, a to nedostatok pracovníkov. “V súčasnosti neustále hľadáme nových zamestnancov. Podnik sa nachádza v regióne, z ktorého je blízko do Rakúska a Českej republiky, kde je možnosť vyššieho zárobku,” prezradila riaditeľka.


.