Homeoffice bol ešte pred pár dňami úplne iný level, hitparáda. Dalo sa z neho odbehnúť na nákup, do fitka, alebo si ho rovno v rámci socializácie presunúť do “fancy” kaviarne. Nie dnes. Sme rukojemníci vlastných obytných priestorov a na najlepšej ceste prísť o rozum. S trochou disciplíny, sebazaprenia a nadhľadu si z neho snáď dokážeme zachovať aspoň pár omrviniek.

Keď 1. júna v roku 2016 WHO oficiálne vyhlásila ebolu za definitívne porazenú, skončili postihnuté africké krajiny s 11 700 preživšími nákazu. Veľká časť z nich začala po čase vykazovať príznaky depresie a posttraumatického stresu. O štyri roky neskôr psychiatri a psychológovia z Ázie, Európy a USA upozorňujú na súvislosť medzi nárastom úmrtnosti v dôsledku samovrážd po každej pandémii. Aby sme sa nestali krmivom pre ktorékoľvek z týchto štatistík, potrebujeme sa udržať v pohode.

 

Dobrých sa držte, zlé hádžte cez plot

Návyky. Až po pár dňoch na izolačke pochopíte, že vstávať každý deň o siedmej, vykonať potrebu, osprchovať sa, vypiť kávu, ženy nahodiť omietku, obliecť sa a ísť do práce, nie je úplne ten najväčší prúser, aký sa vám v živote stal. Ste len jedno zombie pohryzenie od toho, aby ste sa v zajatí vlastných múrov zmenili na Walking Dead.

Zostaňte pri rutinných návykoch. Vstávajte s budíkom, urobte všetko tak, ako robíte v bežný pracovný deň, aj tú omietku si nahoďte a najneskôr o 9.00 seďte vo svojej “kancelárii”. Nie na gauči, nie vo vani s notebookom na servírovači jedla z IKEA, ale pri pracovnom stole, od ktorého ideálne čumíte len do obrazovky alebo do steny. Stanovte si presné časy, počas ktorých budete pracovať, varenie môžete započítať, ale prokrastinačné upratovanie, ktoré má za úlohu vás len zdržiavať od roboty, si nechajte na víkend.

 

A čo deti?!?!?

Chúdatenká… Nenechajte sa oblbnúť. Teroristi sú to. A čím skôr im to vystrájanie zatrhnete a vysvetlíte im, že toto nie sú žiadne prádzniny, ale pracovný tábor s lekciou v boji o prežitie (nie doslova, strašiť ich nebudeme), tým skôr budete mať pokoj. Jáj, že ako na to? Pýtali od vás na matrike certifikát, že ste spôsobilí byť rodičmi? Nepýtali. Tak sa inšpirujte od tých, ktorí sa za takých považujú a nejdú na to až tak úplne zle.

Tip 1: Deti zviažte, do úst im strčte ponožky a rozviažte ich opäť až po pracovnej dobe (návod nájdete na internete).

Tip 2:  Vytvorte pre svoje deti pracovný itinerár, ktorý im celý deň rozdelí na presne definované činnosti od vytierania karpín až po božtek na dobrú noc (návod nájdete napr. u @mariacirova na Instagrame, kľudne ho môžete rovno obšľahnúť).

Tip 3: Kŕmenie… Dopredu si spolu s nimi zostavte platný jedálny lístok na celý týždeň a zaveste ho na dobre viditeľné miesto. A varte iba podľa neho. Kto zaváha, neže*ie…

 

Cvičme v rytme

Viete si predstaviť, že by karanténa prešla rovno do Vianoc a z nich až do Troch kráľov? Ako budete vyzerať?

Keď vo verejnoprávnej vysielali program Cvičme v rytme (česť všetkým pamiatkárom, ktorí si naň spomínajú), nemali sme zakázané chodiť do telocvične ani na ihriská. A vôbec nám neprišlo divné skákať doma pred telkami, nosiť trvalé ako predcvičovateľka Zuzka a v Dome odevov sa domáhať trikotov, nech má to cvičenie doma štýl!

Spomeňte si na to. Internet je dnes bezodná studnica všelijakých cvičebných štýlov a trénerov, prostredníctvom rôznych aplikácií môžete byť dokonca s inými výkonnostnými esami v karanténe vo virtuálnom kontakte, jednoducho, hýbte sa! Aspoň trocha každý deň. Úpadok telesnej schránky predchádza pád tej mentálnej.

Tip 1: Zoralates na YouTube. Zoru Czoborovú “nelze nemilovat”, je naša, vyzerá super aj cvičiť vie.

Tip 2: Pozdrav Slnku na YouTube. Nájdete hneď niekoľko variantov, stačí si vybrať ten, ktorý najviac zodpovedá vašej úrovni.

Tip 3: Cvičení pre deti je na YouTube tiež do halelujá, stačí vedieť, koľko to vaše má rokov a vybrať si to vhodné.

 

Stop negativizmu

Spolunažívanie v jednej domácnosti môže byť za daných okolností ťažké. Prosím, pochopte, že v záujme prežitia vášho druhu pokiaľ možno bez ujmy na zdraví či partnerstve, ste povinní vychádzať si v ústrety. Ak to nejde, zavrieť sa každý do svojej izby a v izolácii praktizovať ešte väčšiu izoláciu. Vývoju demografickej krivky to tiež môže byť veľmi prospešné.

Sledujte správy, ale nie 24 hodín denne. Mať vždy updatovaný prehľad o celosvetovom počte mŕtvych je informácia, ktorú v skutočnosti nemáte ako využiť a upotrebiť v praxi. Ak teda, pardón, nepracujete na štatistickom úrade ako data scientist.

Obmedzte prísun akejkoľvek zbytočnej negativity. Rátajte s tým, že na vašich sociálnych sieťach sa to bude hemžiť ministrami zdravotníctva, konšpirátormi a hysterkami (mužskými aj ženskými). Udržiavajte odstup. Aj virtuálne.

 

Prevencia, prevencia, prevencia

Jedzte zdravo, nepite, nefajčite, často vetrajte, občas sa vyvezte do prírody, telefonujte s priateľmi a kolegami, aj s rodinou môžete, ak vám nelezie na nervy.

Prijímajte celú abecedu vitamínov či už prostredníctvom potravín, alebo ako výživové doplnky a predovšetkým sa chráňte.

Do lekárne choďte iba v nevyhnutnom prípade, ak máte lieky na predpis, pre istotu nám predtým zavolajte, či ich máme na sklade.

Nech nás sila, zravý rozum a dobrá nálada sprevádzajú, až kým táto pandémia neskončí.

 

Váš Lekárnik


OchranimTa maj/jun 2020