Už od januára sa napriek pandemickej situácii 12 stredoškolákov z viacerých obcí Záhoria pravidelne stretáva v rámci online zeleného vzdelávacieho programu POĎNATO:LAB.
Projekt Sokratovho inštitútu (realizovaného Centrom environmentálnej a etickej výchovy Živica) prináša záhoráckej mládeži jedinečnú možnosť rozšíriť svoje vedomosti nielen v environmentálnej oblasti. „Rozhodne som sa naučila veľa vecí z leadershipu a ako viesť skupinu, či komunikovať správne s ľuďmi, kedy sa stiahnuť a nechať prezentovať ostatných, kedy ich vyzdvihnúť a kedy viac načúvať potrebám tímu,“ vraví 17-ročná Katka z Vrboviec. 15-ročná Janka zo Stupavy predtým, než sa stala súčasťou programu, environmentálnu situáciu veľmi neriešila: „Nerobila som denne nič, čo by tejto situácii pomohlo. Vôbec som si nespájala svoje rozhodnutia s klimatickou zmenou.“
Realizačný tím projektu z občianskeho združenia Čalado medzipriestor do programu zapojil už 12 profesionálnych lektorov, 6 mentorov a 2 koučky. Každý z hostí pripravil pre účastníkov niekoľkohodinový online workshop venovaný konkrétnej téme. Záber je široký. Účastníci si rozšírili svoje vedomosti o uhlíkovej stope módneho a potravinového priemyslu, odpadovej politike a cirkulárnej ekonomike, kompostovaní, time managemente, psychohygiene, férovom vedení skupiny aj ďalších možnostiach vzdelávania a dobrovoľníctva.
Mimoriadne dôležité však je, že POĎNATO:LAB nie je iba o teórii. „Účastníci plnia tri výzvy: znižovanie vlastnej uhlíkovej stopy, dobrovoľníctvo a práca na vlastnom verejnoprospešnom projekte. Ich ciele sú rozmanité, spoločné však majú to, že nechcú environmentálnym a spoločenským problémom iba prihliadať, ale aktívne prispieť k ich riešeniu,“ hovorí koordinátorka programu Tereza Mitro.
„Chcel by som svojím projektom zamedziť zbytočnému vyhadzovaniu oblečenia. Mnohokrát sa stáva, že keď si chce niekto len “prevetrať” šatník, veci rovno vyhodí, a to aj nové alebo párkrát nosené,“ vysvetľuje 16-ročný Mathias zo Senice, ktorý pripravuje swap oblečenia na svojej škole. 18-ročná Nina zo Studienky úspešne motivuje ľudí vo svojom okolí: „Bratranec mi tak pred mesiacom povedal, že mením rodinu k lepšiemu, nakupujeme kváskový chlebík bez obalu, ktorý si dáme do voskového obrúska, pijeme rastlinné mlieka, separujeme odpad, chodíme pravidelne na turistiku do prírody a vážime si ju.“
Mentormi programu sa stali environmentálna aktivistka Tamara Stohlová, autorka blogu Zero Waste Slovakia Petra Slezáková, zakladateľ značky ekologickej drogérie CHISTEE Peter Faltus, členky Nadácie pre divokú prírodu Aevis Zuzana Burdová a Katarína Pačayová a arborista Ján Supuka. Každý z nich sa pravidelne venuje účastníckej dvojici. „Počas prvých týždňov mentoringu som zistila, že mi stačí jesť mäso len príležitostne. Prihliadam tiež na to, odkiaľ je. Nepodporujem veľkochovy, skôr biofarmy. Taktiež chcem podporovať dizajnérov na Slovensku a v okolí, aj keď ma oblečenie vyjde drahšie a možno ho budem mať menej, no nevidím v tom žiadny problém, aspoň si ho budem viac vážiť,“ vraví 17-ročná Klárka z Rohožníka.
Niekoľko účastníkov tiež prijalo pozvanie lektorky Martiny Marekovej Kuipers a stali sa ambasádormi Fashion Revolution na svojej škole. „O Fast Fashion som čítala aj pred týmto programom, ale chýbalo mi riadne nakopnutie. A práve to nakopnutie mi dal webinár o módnom priemysle, moja mentorka a veľmi ma ovplyvnil film The True Cost, o ktorom som sa vďaka programu dozvedela,“ vraví 16-ročná Lucka zo Senice.
Aktuálne sa všetci tešia na prvé „oflajn“ stretnutie, ktoré by sa malo uskutočniť v októbri. Účastníci sa na ňom môžu stať absolventmi vzdelávacej časti programu POĎNATO:LAB. Budú však ďalej pokračovať vlastných verejnoprospešných projektoch, ktorých koncepty v rámci programu vznikajú. „Ak sa im bude dariť, môžeme sa tešiť na cirkulárnu mapu Senice, zefektívnenie odpadovej politiky na gymnáziu, swapy oblečenia medzi študentmi, charitatívnu akciu pre karanténnu stanicu v Malackách či edukatívny instagramový profil o vplyve stravy na zdravie ľudí. Pribudnú aj články v školskom časopise a zážitkové envirovzdelávanie na základných školách,“ vysvetľuje koordinátorka Tereza Mitro. „Tento program mi ukázal, že aj ja môžem byť lídrom v istých veciach. Viac vnímam ako ľudia vravia, že by sa do vecí zapojili, ale nechce sa im ich organizovať. Bola som medzi nimi, je zaujímavé byť tým človekom, čo veci iniciuje,“ dodáva 15-ročná Maťka z Malaciek.
Tento projekt finančne podporil Bratislavský samosprávny kraj a Nadácia ZSE.