Plíži sa nepozorovane ako kontrarozviedka. Maskuje sa za roztržitosť, bežné zabúdanie a milé pochybenia, až kým nás celkom neovládne. Demencia je síce ochorením, ktoré sa týka najmä vyšších vekových skupín, predispozície na ňu si však zakladáme už v dospelosti.

Demencia je súhrnný pojem pre rôzne druhy ochorení, pri ktorých rapídne klesá duševná výkonnosť jedinca až do tej miery, že mu znemožňuje fungovať samostatne v bežnom živote. Svetová zdravotnícka organizácia WHO odhaduje, že pri súčasnom tempe rastu počtu diagnostikovaných ochorení, ktoré spadajú pod demenciu, sa do roka 2030 môže celosvetovo potvrdiť až u 82 miliónov pacientov a výhľadovo môže ďalších 20 rokov rásť až na 152 miliónov. A zároveň odporúča, že na to, aby nás nezapočítali, máme sa sústrediť na prevenciu.

Prevencia je podľa organizácie v súčasnosti jediný známy účinný spôsob, ako sa s demenciou popasovať, pretože iná účinná liečba na ňu zatiaľ neexistuje. Zoznam preventívnych opatrení zahŕňa zdravý životný štýl s vyváženou stravou, pravidelný šport adekvátny k veku a zdravotnému stavu a dobré medziľudské vzťahy. Mohli by sme namietať, že toto všetko predsa už vieme. Nuž, ak nám to o dvadsať rokov zabráni behať po vonku v pyžame a jódlovať pri pokladni v supermarkete, stojí to za pripomenutie… Nič to nestojí a začať môžeme každý sám od seba.

Fyzická aktivita
Omieľame to stále dokola, ale primeraná a pravidelná fyzická aktivita je liekom proti mnohým zdravotným neduhom. Na čo však zvyčajne nemyslíme je fakt, že šport v každej svojej podobe chráni organizmus aj pred kognitívnym úpadkom. Za šport v tomto ponímaní môžeme považovať všetko nad rámec bežného pohybu. Od športovej chôdze až po silový trojboj. Terapeutická prax je dôkazom toho, že na tom niečo byť musí. Pohybová terapia sa aktívne využíva a pomáha k zlepšeniu stavu u pacientov, ktorí už trpia ľahkými až stredne ťažkými prejavmi demencie.

Cigarety z kola von
Fajčenie lezie na mozog. A to doslovne. Okrem pľúc, srdca, ciev, pokožky, zubov a žalúdka preukázateľne poškodzuje aj náš najvyšší orgán. Okná dokorán a vyhoďte všetko s obsahom tabaku. A pre istotu si urobte aj revíziu v domácom bare. Podľa odborníkov totiž nič také ako “bezpečné množstvo alkoholu” neexistuje. Vrelé odporúčanie však znie – pite alkohol čo najmenej a čo najmenej často.

Vyvážená strava
Vyhlásenie, že k najzdravším kuchyniam všeobecne patrí tá stredomorská, už je trochu obúchané, ale stále platí. Nie je náhoda, že tri z piatich tzv. “Modrých zón”, kde sa ľudia dožívajú najviac rokov, sú práve v Stredomorí.

Stredomorská kuchyňa je postavená na konzumácii značného množstva čerstvej zeleniny a ovocia, rýb a zdravých tukov.

V ideálnych podmienkach by nám strava mala poskytnúť dostatočné množstvo živín, minerálov, vitamínov a stopových prvkov. Pretože podmienky a životné okolnosti vždy ideálne nie sú, je pravdepodobné, že väčšine z nás nejaký ten element chýba.

Kým sa však začneme bezhlavo sypať výživovými doplnkami, nechajme si spraviť krvný obraz a skúsiť sa popýtať aj skutočného uja lekára. Predsa len má viac skúseností ako doktor Googel. Moderný pohľad na to, čo v dnešnom ponímaní znamená vyvážená strava a ako nám môže napomôcť k dobrému zdraviu ponúka napríklad kniha “Ako nezomrieť” od Michaela Gregera alebo knihy Michaela Nehlsa, ktorý sa venuje špeciálne Alzheimeru, možnostiam jeho “liečby” a strave, ktorá v tom môže byť nápomocná.

 

7 potravín účinných v boji proti demencii

  • Ľanové semiačka
  • Vlašské orechy
  • Kávové zrná
  • Bobuľové ovocie
  • Strukoviny
  • Tmavá listová zelenina
  • Makrela

 

Socializácia
To, že socializácia – to jest udržiavanie zdravých rodinných, kamarátskych, susedských, pracovných a komunitných vzťahov, pôsobí ako prevencia proti rozvinutiu demencie, zatiaľ jednoznačne žiadny výskum nedokázal, existuje však určitý predpoklad, ktorý môžeme odkukať od vekových rekordmanov, ktorí sa dožili viac ako 100 rokov a stále sa tešia dobrému zdraviu. Bez ohľadu na to, z ktorého kúta sveta pochádzajú, majú spoločné to, že počas celého života žili v kruhu rodiny, priateľov a viedli aktívny komunitný život.

Hmotnosť a krvný tlak pod kontrolou
Ak vás trápi nadváha, zaraďte redukciu hmotnosti na normálnu úroveň do zoznamu protidemenčných opatrení. Nadváha môže vyústiť do rozvinutia niektorého zo srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky typu 2 a vysokému krvnému tlaku, ktoré WHO radí k súvisiacim ochoreniam, ktoré prispievajú k rozvinutiu demencie.

Brať cukrovku vážne
Boj s cukrovkou je náročný, lekári však nabádajú k tomu, aby ste ho nikdy nevzdali, držali sa všetkých odporúčaní a najmä chodili na pravidelné kontroly. Diabetici majú vzhľadom na narušenú látkovú výmenu, ktorá sa dotýka aj mozgu, až o 50% vyšší nábeh na rozvinutie demencie.

Recept na nesmrteľnosť
Duševné zdravie je minimálne rovnako dôležité, ako to fyzické. A, samozrejme, medzi jemnou výstrednosťou a demenciou je široké a neprebádané pole. Vzhľadom na stúpajúci počet ochorení Alzheimera však netreba nič ponechať náhode.

Pretože, ako sme už spomenuli, dobrá prevencia dokáže zabrániť rozvoju demencie alebo značne spomaliť jej nástup. Recept na dlhovekosť v dobrej duševnej kondícii vám, žiaľ, žiadny lekár nepredpíše. Môžete sa však zastaviť u nás v lekárni a spoločne sa môžeme pobaviť o tom, ako vám môžeme pomôcť sa k nej aspoň priblížiť.

VÁŠ LEKÁRNIK


Rýchlosť optiky RS júl 2021