Rely veteránov s legendárnym menom a s významnou účasťou bude opäť prechádzať cez Záhorie a to hneď dvakrát.

Foto: J. Hargaš, Malacky.sk

Prvýkrát začnú zväčša medzivojnové veterány prúdiť vo štvrtok (16.6.)

  • Kúty cca 14:55
  • Sekule, Veľké Leváre
  • Malacky cca 15:35 (cez Záhorácku a Stupavskú)
  • Stupava cca 15:55

Druhýkrát sa viac ako 120-členné štartové pole bude presúvať cez Záhorie v sobotu (18.6.)

  • Stupava cca 6:40
  • Malacky cca 7:00 (cez Stupavskú a Záhorácku)
  • Veľké Leváre, Sekule, Kúty, Kopčany
  • Holíč cca 8:35 (smer Hodonín)
Prejazd vozidiel nebude organizovaný, predsa len ide o súťaž, kde sa započítavajú prejazdy všetkými určenými bodmi trasy a v cieli sa hodnotí čas príchodu, stav vozidiel a ďalšie parametre. Preto netreba očakávať, že automobily budú prichádzať v zástupe, skôr sa budú trúsiť v bežnej premávke a ich množstvo bude postupom času narastať. Najmä vo štvrtok po ceste z Prahy automobily môžu mať zdržanie a väčšie rozostupy medzi najrýchlejšími a najpomalšími, preto ak si ich chcete pozrieť, treba sa obrniť trpezlivosťou. Krásne a vzácne veterány v mimoriadnom stave však rozhodne stoja za pohľad a nejaké to čakanie.
Posádky majú trojdňový program, ktorý sa začína a končí v Prahe. Cieľom veteránistov bude vo štvrtok Bratislavský hrad, následne sa zhromaždia na Rybnom námestí. Je však pravdepodobné, že tak ako minulý rok, aj toho roku budú parkovať vo vyhradenom priestore bez možnosti obzrieť si ich zblízka vzhľadom na ich historickú i finančnú hodnotu.

Rely 1000 míľ československých sú preteky pravidelnosti a výdrže veteránov, ktoré sa každoročne konajú v letných mesiacoch. Minulý rok sa termín presunul na august pre opatrenia proti šíreniu koronavírusu, no tentoraz sa podujatie koná v štandardnom termíne v polovici júna.
Na súťaži sa toho roku zúčastňuje 120 posádok na predovšetkým medzivojnových veteránoch. 1000 míľ československých nadväzuje na rovnomenné preteky, ktoré sa konali niekoľkokrát v tridsiatych rokoch 20. storočia. Vtedajšie preteky boli inšpirovaná slávnou talianskou rely Mille Miglia a výhra v nich bola prestíž nielen pre posádku, ale aj pre automobilku. V tom čase nešlo o spomienkovú jazdu veteránov a súťaž pravidelnosti, ale o skutočné preteky najnovších áut po cestách a necestách naprieč Československom. Od roku 2013 sa koná v súčasnej podobe. Rok čo rok sa na rely zúčastňujú medzinárodné posádky s automobilmi domácej i zahraničnej produkcie a rok čo rok púta davy fanúšikov starých áut.
Ročník 2022 sľubuje bohatú účasť a mnoho skutočne cenných exemplárov s často výnimočnými príbehmi. Za všetky treba spomenúť autá od tuzemských značiek ako Jawa, Praga, Škoda, Walter, Aero, Zbrojovka, či Tatra.
Na štartovom poli nebude chýbať Aero 750 Sport Coupé z roku 1934 postavené výhradne pre účasť na druhom ročníku 1000 míľ československých v roku 1934, Škoda Popular s rovnakým príbehom a výrobou pre tento závod v roku 1934 s aerodynamickou karosériou, Tatra 77, ktorá sa taktiež zúčastnila na pretekoch v roku 1934, ale aj ďalšie Tatry ako model 57 prezývaný „hadimrška“ a mnoho ďalších. Zahraničné značky najviac zastupujú modely MG, Rover, BMW, Mercedes i luxusné modely značiek Hispano Suiza, Aston Martin, Lagonda, či Jaguar. Medzi veľké zaujímavosti patrí model Peugeot 201 prezývany „docteur,“ ktorý bol prvým masovo vyrábaným modelom značky a svoju prezývku získal vďaka vidieckym lekárom, ktorí ho často využívali na jazdy za pacientami. Ďalej treba spomenúť model Bugatti 37 z roku 1926, BMW 328, či Bentley 3L Standard z roku 1922. Rely sa zúčastní aj pretekársky automobil Walter Super 6 z roku 1930. Jazdec Jindřich Knapp s ním dosiahol rýchlosť 185 km/h, vďaka čomu sa stal najrýchlejším automobilom v Československu a rýchlostný rekord držal až do päťdesiatych rokov 20. storočia.

Haššo Štrk a kameň júl 2022