Malacky, rovnako ako množstvo iných samospráv, momentálne bojujú s obrovským nárastom cien na stavebnom trhu. Okrem iného to mimoriadne komplikuje realizáciu eurofondov. Na Slovensku sa bežne stáva, že samospráva vysúťaží dodávateľa stavebných prác za určitú sumu, ktorá sa však doslova z večera do rána rapídne zvýši.

Dodávateľ, pochopiteľne, už nechce stavať za pôvodnú sumu. Buď teda odmieta prevziať stavenisko, alebo – v prípade už začatej výstavby – odmieta pokračovať. Áno, samospráva môže zaplatiť rozdiel zo svojho, ale obvykle na to nemá. Ako z toho von?

Riešenie týchto situácií bolo jednou z hlavných tém návštevy štátneho tajomníka Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Dušana Veliča v Malackách. Problémom totiž je, že pri eurofondoch sú vysúťažené ceny zazmluvnené a ich navyšovanie nie je možné. Ako D. Velič informoval vedenie mesta, ministerstvo pripravuje mechanizmus, ako by sa dalo samosprávam pomôcť. Podľa už medializovaných informácií bude možné vykryť rozdiel medzi vysúťaženou a reálnou cenou formou dotácie zo štátneho rozpočtu. Zatiaľ však nie je jasná metodika. Štátny tajomník Velič prisľúbil, že by mala byť hotová na jeseň.

Dva praktické príklady z Malaciek: prudký rast cien pri rekonštrukcii Vstúpte vyriešilo mesto tak, že na základe súhlasu poslancov dofinancuje projekt sumou 44-tisíc € zo svojich zdrojov. Oveľa väčším problémom je však cyklotrasa Družstevná – Radlinského. Na ňu mesto získalo dotáciu z eurofondov, avšak vysúťažený dodávateľ odmietol prevziať stavenisko. Dôvod? Ceny sú dnes už úplne inde, než firma ponúkla vo verejnom obstarávaní a vďaka ktorej získala zákazku.

„Na základe stanoviska a odporúčania právnej kancelárie mesto odstúpilo od uzavretej zmluvy o dielo. Ešte raz – už štvrtýkrát – vyhlásime verejné obstarávanie na dodávateľa prác, tentoraz pôjdeme anonymnou elektronickou aukciou cez štátny systém,“ vysvetlil primátor Juraj Říha na júlovom rokovaní mestského zastupiteľstva.

Mesto dokonca uvažovalo, že eurofondovú dotáciu takmer 900-tisíc € na cyklotrasu Družstevná – Radlinského vráti. Ak by však bolo možné rozdiel v cene dofinancovať zo štátneho rozpočtu, výstavba tejto cyklotrasy by sa predsa len spustila. Stále sa však čaká na jasné pravidlá zo strany štátu.

Zavedenie mechanizmu dofinancovania projektov žiada aj Združenie miest a obcí Slovenska. Ako uvádza vo svojom vyhlásení: „Pretrvávajúca situácia je pre dotknuté samosprávy stresová a medzi stavebnými firmami, úspešnými vo verejnom obstarávaní, táto dlhodobá situácia spôsobuje paniku.“

-lp-/-otano-


.