Povodie Moravy čistí koryto a pripravuje kanál na tohtoročnú sezónu. Milovníkov plavieb tak už tento rok čakajú novinky. Ešte zaujímavejšie to však bude v horizonte najbližších rokov. Chystá sa projekt predĺženia jeho splavnosti až do Kroměříža a Hodonína.

Baťov kanál čakajú zmeny a rozšírenie. (Ilustračné foto). | Foto: BataCanal Fb

Baťov kanál je fenomén, pri ktorom málokto očakával, že bude mať takýto turistický efekt. Od polovice 90. rokov sa začal obnovovať, pretože bol zanedbaný a dovtedy slúžil iba na zavlažovacie účely, povedal pre pre Český rozhlas Brno Lubomír Fojtů z Ředitelství vodních cest Českej republiky.

Kým spočiatku bola návštevnosť “Baťáku” zhruba 5 000 ľudí za rok, dnes atakuje hranicu 100 000 návštevníkov ročne. Predĺženie Baťovho kanála by podľa Fojtů mohlo počet návštevníkov zdvojnásobiť.

Ide pritom o zaujímavú atrakciu, zo Slovenskej strany je dobre dostupná zo Skalice.

TIP: V Skalici a okolí ladíte Trnavské rádio na 106,0 FM

 

Podvečerná plavba po Baťovom kanály. (Ilustračné foto). | Foto: BataCanal Fb
Podvečerná plavba po Baťovom kanály. (Ilustračné foto). | Foto: BataCanal Fb

 

Už teraz sa však pracuje na opravách brehov v úseku pri Sudoměřiciach na Hodonínsku. Povodie Moravy odstraňuje nánosy z koryta a spevňuje brehy lomovým kameňom. Všetky práce sú naplánované tak, aby boli dokončené pred zahájením tohtoročnej hlavnej plavebnej sezóny, čo býva každoročne na prelome apríla a mája.

Zmenou aktuálne prechádza aj prístav v Strážnici, kde od februára tohto roka zdvojnásobia kapacitu prístaviska a plánuje sa tiež otvorenie prístupu k skanzenu priamo od Baťovho kanála. Pokračuje Lubomír Fojtů z Ředitelství vodních cest Českej republiky.

Takto prístav vyzerá v týchto dňoch z vtáčej perspektívy. Na pevné mólo budúceho rozšíreného prístaviska boli osadené nové trámy. Vo východnej časti prístaviska sa chystajú podkladové vrstvy na spevnené plochy a betónové konštrukcie schodiska.

 

Vznikajúce prístavisko v Strážnici. | Foto: Ředitelství vodních cest Českej republiky, Fb
Vznikajúce prístavisko v Strážnici. | Foto: Ředitelství vodních cest Českej republiky, Fb

 

 

Vznikajúce prístavisko v Strážnici. | Foto: Ředitelství vodních cest Českej republiky, Fb
Vznikajúce prístavisko v Strážnici. | Foto: Ředitelství vodních cest Českej republiky, Fb

 

Na vybudovanie základov pevného móla bolo nutné znížiť hladinu Baťovho kanála. Toto obmedzenie sa však vo štvrtok skončilo. Hladinu kanála zvýšia späť na úroveň plavebnej hladiny, uvádza na sociálnej sieti Ředitelství vodních cest Českej republiky.

Miesto tu nájde štrnásť menších lodí a jedno plavidlo osobnej lodnej dopravy s výstupnou rampou pre cestujúcich.

Do roku 2027 sa budeme plaviť až do Kroměříža

Povodie Moravy štartuje projekt, ktorý do roku 2027 výrazne predĺži splavnosť Baťovho kanála. Na severe sa plavebná dráha predĺži až do Kroměříža a na juhu do Hodonína. Vzniknú nové plavebné komory, prístavy, prístaviská a v nich potrebná infraštruktúra. Práve v časti Sudoměřice – Hodonín bude finančná investícia pomerne rozsiahla. Plánujú tu preinvestovať až takmer 1,2 miliardy českých korún. V Hodoníne vznikne nový prístav až pre osemdesiat plavidiel. Zlepší sa aj komfort pre lode samotné.

Kľúčová pre predĺženie splavnosti do Kroměříža bude aj nová plavebná komora Bělov pri Otrokoviciach, tá by sa mala začať stavať budúci rok. V Kroměříži vznikne prístav rovnako pre osemdesiat plavidiel.

Pre turistický ruch v priľahlých obciach ale aj pre Skalicu bude mať táto investícia pozitívny prínos.

Príbehy, ktoré vás zaujímajú. Každý deň v Trnavskom rádiu.
Ďakujeme, že počúvate.


.

Lapková patrola