Práce na dokončení hlavného koridoru, po ktorom jazdia medzinárodné rýchliky z Česka do Maďarska je zatiaľ v nedohľadne. Avizované práce na úseku Devínska Nová Ves – Zohor mali robotníci začať koncom februára. Cestujúci si okrem výlukového grafikonu musia čoskoro zvyknúť aj na nezastavovanie vybraných vlakov v stanici Sekule.

Modernizácia trate v úseku Brodské – Břeclav, Foto Milan Vojtek, novinky.cz

Modernizácia trate na Záhorí je jedným z najväčších tendrov Železníc Slovenskej republiky. Hoci zmluvu podpísali ešte v roku 2020 odvtedy sa na železničnej trati veľa nezmenilo. Železníc sme sa preto opýtali, ako napredujú práce v jednotlivých úsekoch modernizácie trate od štátnej hranice s Českou republikou po Devínsku Novú Ves. Treba podotknúť, že úsek medzi stanicami Malacky a Kúty nie je zahrnutý v tejto etape rekonštrukcie.

Najviditeľnejšie zmeny môžu cestujúci vidieť v úseku Brodské – Kúty štátna hranica, kde už je funkčná nová jedna traťová koľaj ponad rieku Morava. V týchto dňoch pracovníci demontujú druhý oceľový most, ktorý si vyžiadal aj čiastočnú výluku, počas ktorej medzinárodné rýchliky jazdia odklonom cez stanicu Hodonín. Hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová dodala, že „súbežne prebieha výroba novej oceľovej mostovky v špecializovanom výrobnom závode v Taliansku, prebiehajú práce na dvoch menších železničných mostoch pred hlavným mostom cez rieku Morava.“

Modernizácia trate v úseku Brodské – Břeclav.

Práce napredujú aj v stanici Brodské, kde počas modernizácie nahradili vlaky autobusy. Cestujúci sa z tejto stanice do Břeclavi ako pred rekonštrukciou ešte nedostanú. Ako ďalej informovala: „realizujú sa práce pre budovanie nového podchodu pre cestujúcu verejnosť na železničnej zastávke Brodské a prípravné práce na zahájenie výkopov pre novobudovaný cestný podjazd, ktorý nahradí mimoúrovňovo súčasne existujúce úrovňové železničné priecestie pre cestné motorové vozidlá v obci Brodské. Kontinuálne prebiehajú práce na železničnom zvršku a spodku, trakčnom vedení, oznamovacej a zabezpečovacej technike, elektrotechnike a energetike.“

Pálfyovci Knihy.Zahori

Podľa ročného plánu výluk na stránke ŽSR mali začať robotníci od konca februára pracovať aj na úseku medzi stanicami Zohor – Devínska Nová Ves. Ako pokračujú práce na tomto a ďalšom úseku medzi Zohorom a Malackami nás ŽSR informovali: „na úseku od železničnej stanice Devínska Nová Ves po Zohor očakávame ukončenie stavebných konaní a vydanie stavebných povolení na základe, ktorých bude možné pristúpiť k realizácii určitých stavebných prác. Na úseku od železničnej stanice Zohor po Malacky prebiehajú územné konania.“

 

Železničná trať v úseku Devínska Nová Ves – Kúty má byť modernizovaná na 200 km/h, kedy sa ňou cestujúci reálne odvezú je zatiaľ v nedohľadne. Okrem toho ŽSR rekonštruujú trať smerom k rakúskym hraniciam, čo ale nemá vplyv na modernizáciu hlavnej koridorovej trate.

Stanica Sekule

Cestujúci sa okrem pokračovania obmedzení v súvislosti s modernizáciou trate musia pripraviť aj na nezastavovanie niektorých vlakov v stanici Sekule od 15. apríla. Toto obmedzenie súvisí s nedostatkom personálu ŽSR, v tomto prípade pre neobsadenie stanice výpravcom. Podľa informácií obce Sekule sa dotknuté obmedzenie týka vlakov zo smeru Bratislava hl. st. od 18:50 do 06:15. Vlaky v tomto čase z Kútov do Bratislavy budú aj naďalej v Sekuliach zastavovať. Cestujúci budú musieť v tomto prípade použiť do Sekúl z Bratislavy iný druh dopravy. O probléme sa starosta obce Sekule Adrian Krajčír podľa informácií TA3 dozvedel od železníc až po mesiaci a dodal, že je skeptický na čo najskoršie obnovenie všetkých spojov.

 

Čiastočnou náhradou môže byť linka 275 do Borského Svätého Jura, ktorá obsluhuje obce Veľké Leváre, Závod, Moravský Svätý Ján a Sekule. Autobus celkovú situáciu nerieši, keďže posledný spoj tejto linky odchádza po 21. hodine.

 

Situácia s personálom je najhoršia práve na západe Slovenska. „Fungovanie najmä v Bratislavskom a Trnavskom kraji zabezpečujeme aj nadčasovou prácou, ktorú v rozsahu 150 hodín zamestnancom nariaďujeme. Po jej dočerpaní budeme zamestnancom navrhovať výkon práce nadčas s ich súhlasom a, samozrejme, zintenzívnime náborovú činnosť. Treba však povedať, že získanie nového zamestnanca do prevádzky je podmienené  získaním odbornej, zdravotnej a psychickej spôsobilosti. Napríklad pri pozícii výpravca trvá celý proces takmer rok,“ dodala hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.


Jakub Hrubši


.

BM: Ustekana sobota