Motoristom komplikovala cestu do Bratislavy od novembra rekonštrukcia kanalizácie na diaľnici D2 od križovatky Lamač po tunel Sitina. Po novom je vozovka už plne prejazdná bez obmedzení. NDS dokončila opravu o dva týždne skôr.
Zúžené pruhy s obmedzenou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu sú na jednom z najfrekventovanejších úsekov D2 už minulosťou. Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa podarilo dokončiť opravu kanalizácie v stredovom deliacom pásme dva týždne oproti pôvodným plánom.
Práce komplikovali dopravu
Na rekonštruovanom úseku v dĺžke 3 kilometre sa denne tvorili dlhé kolóny, v ktorých vodiči strávili desiatky minút. V prípade dopravnej nehody aj vyše hodinu. Tomu je nateraz koniec a motoristi majú opäť k dispozícií štandardné dva pruhy bez zúženia.
Doprava však bola okrem diaľnice spomalená aj na vedľajšej ceste cez mestské časti Záhorská Bystrica a Lamač, na ktorej sa tvorili tiež kolóny. Výnimkou boli len autobusy MHD, ktoré využívajú nový BUS pruh na Hodonínskej ulici.
„NDS sa v spolupráci so zhotoviteľom rozhodla použiť vysoko efektívnu technológiu opravy, ktorá umožnila neinvazívny postup. Práce na oprave diaľničnej kanalizácie sa tak odohrávali predovšetkým v podzemí, takže pre motoristov neboli až tak viditeľné,“ uvádza Národná diaľničná spoločnosť v tlačovej správe.
Práve vybraný spôsob opravy znamenal, že diaľničiari mohli ponechať dva pruhy v zúženom profile namiesto jedného, keď by sa doprava ešte viac skomplikovala.
Nevyhnutná oprava
„Ide o frekventovanú dopravnú tepnu, takže sme vyvinuli maximálne úsilie, aby obmedzenia skončili čo najskôr. Vďaka vysokému nasadeniu a spolupráci všetkých zúčastnených sa nám podarilo práce ukončiť s dvojtýždňovým predstihom,“ povedal investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Július Mihálik.
Oprava bola pritom nevyhnutná. Do kanalizácie sa podľa NDS dostávali nánosy inertných materiálov a voda unikala mimo výpuste. „To malo za následok podmáčanie základov opôr mostného objektu, ktorý je súčasťou diaľnice D2,“ pokračuje Mihálik. Funkčné odvádzanie vody z vozovky, navyše, zvyšuje bezpečnosť a znižuje riziko dopravných nehôd.
Podľa predbežných výsledkov, ktoré má Národná diaľničná spoločnosť k dispozícii, je most stabilný, ale podmáčanie pre nefunkčnú kanalizáciu ovplyvnilo jeho životnosť. „Mostný objekt bude nevyhnutné rekonštruovať v rámci budovania protihlukovej steny,“ dodal investičný riaditeľ NDS Július Mihálik.
Opravou kanalizácie sa práce na D2 nekončia. Už v budúcom roku má prísť k výstavbe protihlukovej steny od križovatky Lamač. Vodiči tak budú musieť počítať s ďalšími obmedzeniami. Samotný termín výstavby zatiaľ známy nie je.