Výrub stromov pozdĺž trate v mestskej časti Lamač vzbudil pozornosť. Železnice tam odstránili náletové dreviny, obyvatelia sa však boja zosuvu pôdy po dažďoch. Nie je to ale jediná novinka na trati zo Záhoria do hlavného mesta.
„Ide o neoddeliteľnú a nevyhnutnú súčasť pravidelnej údržby. Cieľom je trvalé zabezpečenie priechodného prierezu tratí, ale aj bezpečná a plynulá prevádzka,“ uvádzajú ŽSR na webe.
Obavy obyvateľov sú bezpredmetné
S odstraňovaním porastu pri tratiach začali železnice ešte v minulom roku. Podľa ŽSR tým znižujú riziko poškodenia trakčného vedenia. „Z pohľadu dopravcov zlepšujeme viditeľnosť návestidiel alebo priecestí, čím dokážeme minimalizovať počet mimoriadností a nehôd na tratiach, a zároveň pohotovejšie reagovať.“
Problém s výrubom drevín pozdĺž hlavnej trate zo Záhoria do Bratislavy majú obyvatelia mestskej časti Lamač, bezprostredne pri koľajniciach. „Rovnako ako mnoho obyvateľov Lamača, aj nás trápi intenzívny výrub v koridore železnice. Považujeme ho za absolútne neprimeraný,“ píše mestská časť na sociálnej sieti.
Výrub náletových drevín v posledných týždňoch bol aj medzi Zohorom a Devínskou Novou Vsou. Tu je dôvodom modernizácia trate na rýchlosť 200 kilometrov za hodinu.
Bratislavský Lamač argumentuje nielen estetickou hodnotou stromov, ale aj ochranou pred hlukom a prínose pre čistotu vzduchu či ochladzovanie prostredia. „Zároveň bránia aj zosuvom pôdy pri návalových dažďoch.“
Akákoľvek hrozba je podľa železníc bezpredmetná. „Riziko zosuvov svahov je minimálne, ale ohrozenie bezpečnosti dopravy pred výrubmi bolo vysoké, a práve preto sa ŽSR rozhodli realizovať výruby,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
ŽSR: Neboli tam vysadené žiadne dreviny
Železnice poukazujú na to, že železničné zemné teleso sa navrhuje na základe geologického a hydrogeologického prieskumu. „Podľa petrografického zloženia v danej lokalite, vodného režimu a na základe stabilitných výpočtov sa potom navrhnú optimálne sklony svahov.“ Voda je tak odvádzaná systémom odvodňovacích zariadení.
Podľa Petry Lánikovej neboli na svahy v predmetnom záreze vysadené vedome žiadne dreviny. „Porast, ktorý ŽSR odstránili, boli takzvané náletové dreviny, ktoré ohrozovali bezpečnosť prevádzky na trati, viditeľnosť návestidiel, trolejové vedenie, ako aj bezpečnosť traťových zamestnancov.“
Železnice hovoria, že rozsah výrubov sa určuje podľa konkrétnej lokality. „Určujúcimi faktormi sú napríklad terén, výška a sklony svahov, rozsah a druh vegetácie, stupeň ohrozenia bezpečnosti železničnej dopravy,“ dodáva hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.
Nové koľaje z Lamača do Devínskej Novej Vsi
Druhou zmenou na trati zo Záhoria do Bratislavy je aj čiastočne zrekonštruovaný železničný zvršok z Lamača do Devínskej Novej Vsi. Úsek dlhý 13,5 kilometra tam opravila spoločnosť TSS Grade za viac ako 2,5 milióna eur s DPH.
„Zrealizovala sa oprava a prečistenie koľajového lôžka, výmena koľajníc a upevňovadiel, doplnenie koľajového štrku, úprava geometrickej polohy koľaje, čiastočná výmena koľajového roštu a zriadenie bezstykovej koľaje pre hladší a tichší prechod vlakov,“ píšu ŽSR na sociálnej sieti.