Modernizácia železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a Kútmi je od leta 2024 zaradená medzi strategické investície. Problém však nastal v obci neďaleko Malaciek, kde má úrovňové priecestie nahradiť podjazd.

Účelom strategickej investície je prestavba železničnej trate, zvýšenie jej technickej vybavenosti aj traťovej rýchlosti na 200 kilometrov za hodinu. „Na úseku budú odstránené všetky úrovňové križovania,“ uviedlo ministerstvo dopravy v dokumente ešte v júli 2024.
Na dve časti
Súčasné úrovňové kríženie trate s cestou delí obec na dve časti. Nový podjazd rozdelenie ešte viac zvýrazní. Pre bezpečnosť nielen obyvateľov, ale aj cestujúcich pri rýchlosti 200 kilometrov za hodinu, však úrovňové priecestia nie sú možné.
Doteraz nie je ani známe, kadiaľ budú viesť obchádzkové trasy pri výstavbe podjazdu. „Nikdy nebol komunikovaný ani návrh riešenia dopravnej situácie. Nevieme, či vôbec existuje návrh obchádzkových trás a organizácie dopravy pri tomto veľkom niekoľko ročnom modernizačnom projekte,“ povedal v septembri pre Záhorí.sk starosta obce Radoslav Benkovič.
Podľa našich informácií má prísť k výstavbe podjazdu na rovnakom mieste, ako je súčasný prejazd. Hrozilo aj iné trasovanie, čo by negatívne ovplyvnilo stavbu. Samotné železnice však nechceli bližšie komentovať situáciu v Plaveckom Štvrtku a poskytli stručné stanovisko.
„V tomto smere podali žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. Územné konanie aktuálne prebieha a čakáme na jeho výsledok,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková.

Odrezaní od obce
Na celú stavbu bolo ešte v roku 2018 vydané záverečné stanovisko posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). To je pre ŽSR záväzné. „Bolo určené, že sa vybuduje cestný podjazd ako najvhodnejší mimoúrovňový variant križovania so železničnou traťou,“ pokračujú železnice.
O samotnom podjazde a územných konaniach kolujú rôzne informácie. Rovnakú situáciu potvrdil vo februári aj starosta Plaveckého Štvrtka Radoslav Benkovič, keď v ich prípade neprišlo k žiadnym zmenám ani posunu.
„Podjazd bude určený nielen pre motorové vozidlá, ale aj pre cyklistov a peších. Tento krok prinesie výrazné zlepšenie komfortu, pretože odstránime čakacie doby počas uzávierok priecestia alebo pri jeho poruche,“ hovorí Petra Lániková.
„Otázkou ostáva aj spôsob a cena pri vyvlastňovaní, alebo odkupovaní súkromných pozemkov, bez ktorých nie je možné podjazd realizovať,“ upozorňoval ešte na jeseň Radoslav Benkovič, ktorý dodáva, že má rezort dopravy iné možnosti, ktoré nepoškodia ľudí.
