Rekonštrukcia úseku z Kútov po štátnu hranicu s Českom začala ako prvá z modernizačných prác na trati zo Záhoria do Bratislavy. Tie idú podľa plánu, hovorí štátna tajomníčka ministerstva dopravy. Faktom však je, že hotová mala byť už pred dvoma rokmi.

„Kratší čas cestovania do Prahy aj vďaka budovaným úsekom s rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu. Zvýšený komfort, bezpečnejšia železnica a moderná infraštruktúra pre budúce generácie,“ napísala na sociálnu sieť štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Hotovo v roku 2023
Železnice vyhlásili tender na modernizáciu trate z Devínskej Novej Vsi po hranicu s Českom ešte v roku 2017. S prácami sa malo začať o dva roky neskôr a v roku 2023 mala byť stavba hotová.
To sa však nestalo a prestavbu komplikovali najmä chýbajúce povolenia. Tie malo urýchliť vyhlásenie stavby za strategickú investíciu v lete minulého roka, teda už po pôvodnom dátume dokončenia.
Nový termín, pre úsek Kúty – Kúty štátna hranica, je do polovice decembra tohto roka. V tom čase sa mení každoročne aj grafikon verejnej dopravy. Podľa železničiarov na tomto úseku ide všetko podľa plánu.
„Pracuje sa v celom úseku od ŽST Kúty až po štátnu hranicu SR/ČR, pričom sa dokončuje druhý most cez rieku Morava a dva menšie mosty pred ,hlavným‘ veľkým mostom cez rieku Morava,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Komplikácie pre Brodské
Pri železničnej zastávke v Brodskom podľa železníc pracujú stavbári na budovaní podchodu pre cestujúcich a podjazdu pre motorové vozidlá.
„Počítame s tým, že po dokončení rekonštrukcie bude obnovená prevádzka osobných vlakov. Určite by to pomohlo našim obyvateľom,“ povedal pre Záhorí.sk starosta Brodského Vladimír Kocúr.
Meškajúca modernizácia podľa starostu spôsobuje obyvateľom problémy. Tí musia využívať náhradnú autobusovú dopravu namiesto vlakov.
V posledných týždňoch sa im zároveň skomplikovalo dochádzanie aj do Českej republiky, keď cezhraničný most Brodské – Lanžhot zostal uzatvorený pre havarijný stav.
„V obci všetci pevne dúfame, že aktualizovaný termín sa podarí dodávateľovi dodržať,“ uzavrel starosta Brodského Vladimír Kocúr.
Železnice Slovenskej republiky zároveň hovoria, že medzi Brodským a Kútmi sa buduje traťová koľaj. „Súčasne prebiehajú práce na železničnom zvršku a spodku, ako aj na výstavbe protihlukových bariér,“ pokračujú.

Malacky – Kúty ako možný PPP projekt
Práce okrem prihraničnej oblasti pokračujú aj medzi Zohorom a Devínskou Novou Vsou, kde majú čoskoro železničiari demontovať železničný zvršok aj spodok.
Na úseku z Malaciek po Kúty sa však stavať ešte nezačalo. „Aktuálne tu prebieha projektová príprava, pričom začiatok realizačným prác na tomto úseku očakávame v roku 2027,“ hovorí Petra Lániková. Hotovo má byť do konca roka 2029.
Na otázku, či môže byť tento úsek zaradený medzi PPP projekty odpovedali Železnice Slovenskej republiky stručne: „ŽSR v súčasnej dobe preverujú finančné možnosti.“
Výhodou takzvaných PPP projektov je, že ich zaplatí a zabezpečí súkromná firma namiesto štátu. Ten však peniaze potom spláca aj s úrokmi dlhé roky. Na železnici však zatiaľ žiadny takýto PPP projekt ešte nebol.