Personálne poddimenzovaný stav ŽSR začína mať následky. Problém je najvýraznejší na Záhorí, kde majú už teraz železničiari problém obsadiť stanice výpravcom. Sekule sa tak stanú prvou, kde budú vlaky zastavovať len v jednom smere.

Zdá sa, že medializovanie problému, keď v Sekuliach od 7. apríla nezastaví žiadny vlak z Bratislavy, mal vplyv aj na vyšších miestach. „Pre výluku už nastal rozruch aj na generálnom riaditeľstve ŽSR,“ píše Denník N, ktorý hovorí aj o tom, že to „vyrušilo politických nominantov na ministerstve dopravy.“
Chýbajú desiatky výpravcov
„Problém s nedostatkom zamestnancov nepostihuje len ŽSR, ale predstavuje širšiu krízu v celom sektore dopravy,“ povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková, keď sa viacero dopravných podnikov stretáva s podobnými výzvami.
Bez výpravcu však nemôžu v Sekuliach zastaviť vlaky z Bratislavy, ale len z Kútov. Dôvodom je, že stanica nie je modernizovaná a sú na nej úrovňové priechody. Železnice preto uprednostnili Kúty, ktoré sú dopravne dôležitejším bodom.
Komplexne by to vyriešila až samotná rekonštrukcia v úseku Malacky – Kúty. Tá je však pláne až v roku 2027 a hotová má byť do roku 2029.
Vlaky z hlavného mesta pritom stoja na vzdialenejšej koľaji od staničnej budovy. To predstavuje riziko, pretože by železničiari nemohli zaručiť bezpečný prechod cez ostatné koľaje. „ŽSR nechcú a nemôžu cestujúcich vystavovať takémuto nebezpečenstvu,“ hovorí Petra Lániková.
Vyškolenie výpravcu nie je otázkou pár týždňov, ale trvá približne 9 až 12 mesiacov. „Nie každý výpravca je školený na prácu na každej stanici. Existujú rozdiely v riadení dopravy na rôznych staniciach, čo znamená, že presun výpravcov medzi stanicami nie je vždy možný,“ pokračuje.
V minulom roku podľa ŽSR nastúpilo 70 nových výpravcov, čo problém s ich nedostatkom najmä na západnom Slovensku nevyrieši. Ďalší prešli k inému zamestnávateľovi alebo odišli do dôchodku.
„Za posledný rok sa nám podarilo znížiť počet voľných pracovných miest na pozícii výpravca zo 163 na 130,“ hovorí Petra Lániková.

ŽSR: o probléme komunikujeme
Informáciu o nezastavovaní vlakov v Sekuliach zverejnil starosta obce Adrián Krajčír 7. marca, podrobné informácie sme na Záhorí.sk ako prví priniesli v utorok 10. marca. Podľa železničiarov sa o probléme vedelo už skôr.
„O našich plánoch boli informovaní jednak dopravcovia, ako aj starostovia dotknutých obcí. 11. februára 2025 sa v Sekuliach uskutočnilo stretnutie so starostom,“ podotýka hovorkyňa Petra Lániková, keď na ňom bol aj riaditeľ Oblastného riaditeľstva Trnava Ivan Sovič.
„12. februára 2025 sme túto tému riešili aj na pôde Ministerstva dopravy SR spolu so štátnou tajomníčkou Denisou Žilákovou,“ pokračuje. Podľa Adriána Krajčíra, ktorý sa vyjadril pre Záhorí.sk, sa však situácia zhoršuje bez dialógu a snáh o reálne riešenia.
Denník N priniesol aj informáciu, že zamestnancom ŽSR prišiel interný mail a výpravcom poskytujú možnosť preradenia do stanice v Sekuliach. Železničiari ponúkajú príspevky na ubytovanie a bývanie, migračný príspevok ako aj ďalšie benefity.
„Napriek našim intenzívnym náborovým aktivitám je obsadzovanie tejto pozície náročné, najmä pre špecifické požiadavky na kvalifikáciu a potrebným školeniam,“ dodala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
