Staré, vysokopodlažné, neklimatizované. Také sú motorové jednotky, ktoré nasadzuje štátny dopravca na neelektrifikovaných regionálnych tratiach. Mnohé z nich majú za sebou už 50 rokov prevádzky. Teraz má prísť k ich nahradeniu hybridnými jednotkami aj na tratiach na Záhorí.

Batériový vlaK Českých dráh, zdroj: Železničář..cz

„ZSSK plánuje obstarať prvých 16 jednotiek, pričom súčasťou verejného obstarávania je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov v hodnote 136 miliónov eur bez DPH,“ uvádza štátny dopravca na webe.

Na elektrinu aj batérie

Batériové vlaky sú stále novinkou v železničnej doprave. Je to typ vlaku, ktorý na elektrifikovanej trati jazdí na elektrinu z trakčného vedenia, v úseku mimo zase využije elektrinu z batérie.

V pravidelnej premávke takéto vlaky nasadzujú od polovice decembra 2024 už napríklad České dráhy. Okrem Českej republiky jazdia hybridné jednotky aj v Rakúsku a Nemecku.

Nové vozidlá majú byť vybavené európskym vlakovým zabezpečovacím systémom (ETCS). Pod trakčným vedením majú dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, na batérie je to maximálne 120.

„Záruka na batérie je zmluvne stanovená na 8 rokov, pričom pred jej uplynutím prebehnú kontrolné jazdy, v rámci ktorých dôjde ku kontrole garantovaného dojazdu jednotiek,“ hovorí štátny dopravca.

Železničná spoločnosť Slovensko požaduje podľa zmluvy 130 až 140 miest na sedenie, dojazd na jedno nabitie by mal byť 80 kilometrov. Dodanie prvých kusov sa predpokladá v roku 2028, v plnej prevádzke o dva roky neskôr.

„Batériové vlaky sú technológiou budúcnosti, ktorá sa v dohľadnej budúcnosti stane realitou aj na Slovensku. Tento projekt znamená ekologickejší, tichší a modernejší spôsob cestovania,“ hovorí generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Motorové jednotky radu 812, zdroj: VagonWeb / Jakub Hluško

Na Záhorí nahradia aj elektrické súpravy

Podľa analytikov Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) sa predpokladá nasadenie týchto hybridných jednotiek aj na regionálnych tratiach na Záhorí. Prekvapením možno bude, že majú nahradiť aj nové elektrické vlaky Panter radu 660.

Na linke Skalica – Kúty v súčasnosti jazdia motorové jednotky radu 840, prezývané Delfín, s kapacitou 110 miest na sedenie. Medzi Kútmi a Trnavou cez Senicu zase ZSSK nasadzuje elektrické jednotky Panter radu 660/661 s kapacitou 232 alebo 343 miest na sedenie.

Dôvodom pre zmenu vozidla na linke Kúty – Senica – Trnava je vysoká kapacita súčasnej elektrickej jednotky, ktorá nie je využitá. Preto sa uvažuje s nasadením batériového vozidla aj na tejto trati. „Vozidlá s vyššou kapacitou majú totiž aj vyššie prevádzkové náklady,“ píšu analytici ÚHP.