Jazda vlakom bez bezplatného lístka a sprievodcu. Tak vyzerá od augusta cestovanie slovenskými železnicami. Dopravca si od zmien na regionálnych tratiach sľubuje zjednodušenie cestovania, ako aj hospodárnejšiu prevádzku.

„Cieľom zavedenia samoobslužného výpravného systému je zjednodušiť proces cestovania, priamo podporiť modernizáciu služieb a dlhodobú udržateľnosť verejnej dopravy a posunúť železničnú dopravu na Slovensku bližšie k moderným trendom, ktoré sú bežné v zahraničí,“ uviedla v tlačovej správe Železničná spoločnosť Slovensko.
Bez sprievodcu čoraz častejšie
Samoobslužný výpravný systém zaviedol dopravca prvýkrát v roku 2004 a doteraz fungoval na 19 tratiach po celom Slovensku. To predstavovalo približne tretinu regionálnej dopravy. Od augusta pribudol na ďalších úsekoch, najmä v regióne stredného Slovenska.
Na Záhorí cestujúci nestretnú sprievodcu na dvoch linkách, Skalica – Kúty a Kúty – Trnava cez Senicu. Na týchto tratiach premávajú ucelené jednotky, ktoré jazdu bez vlakvedúceho len s rušňovodičom umožňujú.
Koncom júla sme však na Záhorí.sk priniesli informáciu, že by sa mohol samoobslužný výpravný systém zaviesť aj na linke S20 medzi Kútmi a Bratislavou. Dopravca tieto informácie zatiaľ poprel, sám ale avizuje postupné rozširovanie modelu na väčšinu regionálnych tratí.

Lístkov ubudne
Druhou augustovou zmenou je zrušenie nulového lístka, ktorí potrebovali žiaci, študenti a seniori v regionálnych vlakoch, aj napriek tomu, že cestovali zadarmo. Stačiť im tak už bude len preukaz.
Pôvodne zmenu avizovali len pre seniorov. Neskôr k tejto skupine cestujúcich pribudli žiaci a študenti. Posúval sa aj termín, keď dopravca chcel umožniť cestovanie bez bezplatného lístka už začiatkom leta.
Lístok so 100-percentnou zľavou však bude naďalej potrebný vo vlakoch vyšších kategórií. Ide o rýchliky, expresy a medzištátne vlaky EuroCity.

So zmenami súvisí aj pokles predajných miest. Tie ZSSK ruší kontinuálne a podľa vyjadrenia nie naraz ani plošne. K ukončeniu pracovného pomeru má dochádzať len vtedy, ak nie je možné nájsť zamestnancovi inú pracovnú pozíciu v rámci spoločnosti.
„Sledujeme dlhodobé dáta a zmeny v správaní cestujúcich. V máji 2025 už len približne tretina (32,5 percenta) všetkých lístkov bola predaná na pokladniciach, zatiaľ čo cez digitálne samoobslužné kanály sa predalo 55,7 percenta dokladov,“ uviedol pre Záhorí.sk dopravca koncom júla.
Okrem presmerovania cestujúcich na online predajné kanály chce Železničná spoločnosť Slovensko zaviesť aj digitálny preukaz. Spustenie avizuje na september tohto roka.
„V ďalšej fáze dopravca pripravuje aj automatický systém Check-in / Check-out, ktorý umožní označiť si cestu jedným klikom bez klasického nákupu lístka,“ dodala ZSSK.
