Práce sa v pohraničnom úseku omeškali o 10 mesiacov. Dôvodov bolo podľa Železníc viacero. Na trati budú okrem regionálnych expresov medzi dvoma hlavnými mestami od decembra jazdiť aj predĺžené vlaky z Košíc. V budúcnosti má pribudnúť druhá koľaj.

Prevádzková rýchlosť trate sa zvýši z 80 na 120 kilometrov za hodinu. Na rakúskom úseku budú mocť vlaky jazdiť až dvestovkou. Cesta do Viedne sa skráti na 56 minút.
„Veľmi sa teším, že môžeme otvárať takúto trať, ktorá má až medzinárodný rozmer,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž. Úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom označil za „veľmi podstatný“.
Práce sa predĺžili
„Trať, ktorú otvárame, je jedným z najdôležitejších spojení medzi našimi krajinami. Príslušne tomu má aj ekonomický, turistický a kultúrny význam. Je dôležitá aj pre študujúcich a pendlerov, ktorí dochádzajú každý deň,“ uviedol vyslanec Rakúskej republiky Michael Karning.
Podľa pôvodných plánov mali práce na úseku dlhom 2,4 kilometra trvať 300 dní. Tie sa však predĺžili až o 10 mesiacov. Dôvodmi boli výskyt chránených živočíchov, povodne, či bunker v jednom z mostných pilierov.
Meškanie spôsobil aj stav historického mostu z roku 1847. „Našli sme tam tunely, ktoré boli zrejme počas 2. svetovej vojny pripravené na to, aby sa ten most dal jednoducho odpáliť a zrušiť,“ povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.
Od októbra sa navyše zvýši aj frekvencia nákladnej dopravy, keď počas rekonštrukcie jazdil štátny nákladný dopravca do rakúska len cez stanicu Bratislava-Petržalka.
„Zároveň pribudne alternatíva, ktorá chýbala pri nemožnosti prepravovať nákladné vlaky cez Petržalku v prípade mimoriadnych situácií a iných obmedzeniach v bratislavskom uzle,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK CARGO Jaroslav Daniška.

Druhá koľaj najskôr o 6 rokov
K zrekonštruovanej a elektrifikovanej jednokoľajke medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom v budúcnosti pribudne aj druhá koľaj. Podľa Bednárika táto trať nepokrýva ani dnešné požiadavky nákladných a osobných dopravcov.
„Prvú časť EIA máme schválenú, druhú pripravujeme. Pokiaľ slovenská vláda rozhodne, že to bude strategická investícia, tak do 6 až 7 rokov máme aj túto trať zdvojkoľajnenú,“ pokračuje.
Okrem Petržalky od soboty začnú jazdiť opätovne vlaky aj z hlavnej stanice. Dve linky by tak mali vytvoriť približne polhodinový interval spojov do Rakúska.
Zvýši sa aj prepravná kapacita. K súčasným 23 párom spojov pribudne ďalších 19. Zmeniť sa má aj radenie vlakov, keď dieselové rušne na trati definitívne nahradia elektrickými.
„Z hlavnej stanice do Viedne bude fungovať súprava, ktorú bude ťahať náš najmodernejší elektrický rušeň Vectron s piatimi vozňami a celkovou kapacitou 380 miest na sedenie,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Celková suma za rekonštrukciu a elektrifikáciu je vyše 11,3 milióna eur. Od decembra pribudnú na rýchlejšiu trať k regionálnym vlakom cez Marchegg aj tri páry predĺžených expresov z Košíc.
