Európskym zabezpečovačom je na Slovensku v súčasnosti vybavených niečo vyše 200 kilometrov tratí. V susednom Česku je to niekoľkonásobne viac. Na viacerých úsekoch tam môžu navyše jazdiť len vlaky, ktoré majú ETCS. Desiatky kilometrov s najmodernejším zabezpečovacím systémom majú pribudnúť aj na Záhorí. Inštaláciu však brzdí modernizácia koridoru.

„Viac ako polovica železničných tratí a staníc na Slovensku stále funguje na technológii spred viac ako 100 rokov. Na mnohých tratiach sa doprava riadi len telefonicky medzi výpravcami v susedných staniciach bez priameho spojenia s rušňovodičom,“ uviedol Útvar hodnoty za peniaze.
Najskôr o päť rokov
V súčasnosti je systémom ETCS vybavených 204 kilometrov tratí. Ide o úseky medzi Svätým Jurom a Žilinou po štátnu hranicu Čadca. Ďalšie majú pribudnúť po ukončení modernizačných prác. Medzi nimi je aj koridor z Bratislavy do Kútov.
Analytici Útvaru hodnoty za peniaze už dávnejšie odporúčali zoznam tratí s automatizáciou a ETCS. Sú to najmä hlavné koridory, či úseky medzinárodného významu. Na Záhorí by mal zabezpečovač pribudnúť medzi Kútmi a Devínskou Novou Vsou. Tú v súčasnosti modernizujú na rýchlosť 200 kilometrov za hodinu.
„Na väčšine z nich sa inak bezpečnosť ani v dlhodobom horizonte nezvýši. Okrem zvýšenia bezpečnosti je prínosom aj úspora prevádzkových nákladov, keďže by sa doprava riadila z jedného miesta a nebolo by potrebné mať personál v každej stanici,“ podotýka ÚHP.
Inštaláciu odhadujú Železnice Slovenskej republiky najskôr v rokoch 2030 až 2031, teda po dokončení modernizácie trate. Tá je však už v niekoľkoročnom sklze. Podľa aktualizovaného plánu by mal byť v decembri tohto roka hotový úsek Kúty – Kúty štátna hranica.
„Mala by byť hlavne spoľahlivejšia. Nedomnievam sa, že by tým biednym stavom slovenskej železničnej infraštruktúry bola obmedzená bezpečnosť. Skôr sa rozpadáva spoľahlivosť,“ povedal pre Záhorí.sk ohľadom modernizácie železničný expert Jiří Kubáček.

Dokáže zastaviť vlak
Európskym zabezpečovacím systémom je vybavená trať, na ktorej sa v nedeľu zrazili dva vlaky smerujúce do Bratislavy. Jeden z nich, motorová súprava, ním vybavená nebola. Expres z Košíc ETCS mal.
„V úseku Bratislava-Rača – Žilina zriaďovacia stanice je implementovaná úroveň ETCS 1. Táto úroveň funguje tak, že informácie sa vlakom odovzdávajú bodovo – teda v momente, keď vlak prejde cez balízu. Vlak potom neustále sleduje svoju rýchlosť a polohu, aby sa držal pokynov, ktoré dostal,“ povedala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Železnice však upozorňujú, že systém funguje plnohodnotne len v prípade, keď na trati jazdia výhradne vozidlá s palubnou jednotkou ETCS.
„Ak by sa takýto režim zaviedol, bolo by potrebné investovať približne 0,4 miliardy eur do dodatočného vybavenia existujúcich lokomotív, aby ich systém dokázal monitorovať. Ide však o problém, ktorý sa netýka len slovenských dopravcov, ale aj zahraničných spoločností, ktoré cez Slovensko prechádzajú,“ argumentujú ŽSR.
Železničná spoločnosť Slovensko má v súčasnosti 89 rušňov a súprav so systémom ETCS. „Z toho 58 bolo nasadených od roku 2024. Celkovo už máme realizované alebo rozbehnuté projekty na inštaláciu do 178 rušňov a ucelených jednotiek (31 z nich bolo vybavených pred rokom 2024),“ povedal hovorca štátneho dopravcu Ján Báček.

