Víťaz tendra na 16 hybridných jednotiek bol známy už v lete tohto roka. Batériové vlaky dodá Železničnej spoločnosti Slovensko konzorcium firiem Škoda Group a ŽOS Trnava. Cestujúci by sa v nich mohli odviezť najskôr v roku 2028. Nahradiť by mali staré dieselové súpravy.

„Financie z eurofondov na batériové elektrické jednotky sú dôležitým míľnikom na ceste k modernej a ekologickej železničnej doprave na Slovensku. Ide o projekt, ktorý prepája inovatívne technológie s udržateľnou mobilitou a zároveň efektívne využíva európske zdroje,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Súťaž sám so sebou
Tender na prvé hybridné jednotky na slovenskej železnici vyhralo konzorcium firiem Škoda Group a ŽOS Trnava. Do súťaže sa však zapojili ako jediní. Výsledok bol známy už v lete tohto roka.
Štátny dopravca si objednal 16 batériových vlakov, ktorých cena je približne 144 miliónov eur bez DPH s možnosťou opcie na ďalších 20 kusov. Zmluva nadobudne účinnosť až po zabezpečení financovania z Programu Slovensko.
„Verím, že nové batériové jednotky prinesú vyšší komfort cestujúcim, znížia emisie a pomôžu rozvoju verejnej dopravy v regiónoch, kde nie je elektrifikovaná infraštruktúra,“ pokračuje Žiláková.
Podobné jednotky jazdia od minulého decembra aj v susednom Česku, Rakúsku či Nemecku. „Batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia a to bez emisií. ZSSK tak bude môcť postupne nahrádzať súčasné dieselové súpravy na určitých regionálnych tratiach, čím tak zníži ekologickú stopu železničnej dopravy,“ hovorí dopravca.

Na elektrinu aj batérie
Hlavným prínosom hybridných jednotiek je jazda pod trakčným vedením aj mimo neho. Vozidlá by mali jazdiť rýchlosťou do 160 kilometrov za hodinu na elektrifikovanej trati, mimo nej maximálne 120.
Kapacita súprav má byť 157 sediacich cestujúcich a vybavené budú európskym zabezpečovacím systémom ETCS Level 2. „ZSSK plánuje nasadiť batériové jednotky v Nitrianskom, Trenčianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji, ale aj podľa prevádzkových potrieb, najskôr v roku 2028,“ hovorí štátny dopravca.
Objaviť sa tak môžu aj na Záhorí, keď sa pôvodne uvažovalo s ich nasadením na trať z Kútov cez Senicu do Trnavy. Vylúčená nie je definitívne ani trať do Skalice.
„V batériových vlakoch vidíme rýchlu a realistickú cestu k bezemisnej regionálnej doprave na Slovensku. Spájajú výhody klasických elektrických jednotiek s prevádzkou na neelektrifikovaných tratiach, bez nutnosti vysokých investícií do infraštruktúry,“ povedal podpredseda predstavenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.




