Ide o prvý a zároveň o najkratší dokončený úsek prestavby koridoru z Devínskej Novej Vsi na Záhorie. Najvyššou povolenou rýchlosťou budú vlaky na šesťkilometrovom úseku jazdiť až po spustení zabezpečovacieho systému ETCS. Modernizácia celej trate bude hotová až o niekoľko rokov.

Nové mosty cez rieku Morava (zdroj: YouTube / Michal Feik)

„Vzhľadom k tomu, že stavba ,ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR‘ je komplexne zložitá stavba, v dĺžkovom rozsahu 31 kilometrov, sa nepredvídateľné problémy objavujú prakticky stále,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.

Pre ministerstvo prioritou

O modernizácii trate na Záhorí sa začalo hovoriť takmer pred dekádou. Najkratší, šesťkilometrový úsek z Kútov po štátnu hranicu s Českou republikou je v plnej prevádzke od decembrovej zmeny grafikonu.

Prestavba koridoru je však v niekoľkoročnom omeškaní. Ministerstvo prepadnutie financií odmieta. „Slovensko o eurofondy nepríde, projekt je financovaný z CEFu,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.

V súvislosti s nedávnymi nehodami na železnici sa častejšie hovorí aj o európskom zabezpečovacom systéme. „Na dotknutom úseku Kúty (SR) – štátna hranica SR/ČR sa nenachádza systém ETCS,“ pokračujú ŽSR.

Komplexnú prestavbu malo urýchliť zaradenie medzi strategické investície štátu, najmä prípravu stavby. Rezort označuje modernizáciu železničnej trate za prioritu.

„Táto trať je zároveň veľmi dôležitá aj pre spojenie s Českou republikou. Keď je projekt vyhlásený za strategickú investíciu, spájajú sa viaceré kroky do jedného a celý proces prípravy aj výstavby sa tak skracuje,“ pokračuje Poláčiková.

Nový železničný spodok aj zvršok z Kútov po štátnu hranicu s Českom (zdroj: YouTube / Michal Feik)

Nižšou rýchlosťou

Hoci sa na šesťkilometrovom úseku kompletne vymenil železničný spodok aj zvršok, maximálnu rýchlosť tu medzištátne rýchliky ešte nedosiahnu.

„V traťovom úseku Kúty (SR) – štátna hranica SR/ČR bude zavedená jazda vlakov maximálnou rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu až do času spustenia systému ETCS v tomto úseku, ktorý predpokladáme uviesť do prevádzky koncom roka 2027,“ hovorí Lániková.

V rovnakom roku by malo prísť k spusteniu aj v úseku medzi Malackami a Devínskou Novou Vsou. Rýchlosť vlakov sa následne z Kútov do Česka zvýši na 160, v druhom prípade na 200 kilometrov za hodinu. V celej dĺžke trate bude ETCS najskôr v rokoch 2030 až 2031.

Podľa železníc nebude mať obnovenie plnej prevádzky v pohraničnom úseku priamy dopad na výlukové práce medzi Malackami a Devínskou Novou Vsou. Znížiť sa však môžu meškania vlakov.

„Hlavným pozitívom je bezpečnejšia a plynulejšia doprava na dráhe, ktorá sa už teraz dosiahla, a to prostredníctvom kompletnej výmeny železničných mostov, ktoré neboli v technicky uspokojivom stave,“ uviedol manažér infraštruktúry.

Cez rieku Morava boli postavené úplne nové mostné telesá (zdroj: ŽSR)

Povodne a Covid

Na trati sa odstránili všetky úrovňové križovania s cestnou dopravou. Prejazd vlakov má byť tichší, keď sa použili bezstykové koľajnice. „Súčasne sa už nebudú konať takzvané ničkoľajné výluky, počas ktorých museli medzinárodné vlaky jazdiť odklonovou trasou, čo spôsobilo meškanie od 30 do 40 minút,“ spresnili ŽSR.

Nepredvídateľné problémy sa podľa Železníc Slovenskej republiky na stavbe objavovali prakticky neustále. Išlo o obmedzenia počas pandémie Covid-19, či komplikácie so stavebným materiálom so začiatkom vojny na Ukrajine. Práce na čas prerušili aj septembrové povodne v roku 2024.

„Súčasne sa nachádzame na Záhorí, ktoré je známe pieskovým podložím a vysokou hladinou spodnej vody, ktoré aj napriek vykonanému hydrogeologickému prieskumu občasne pôsobia problematicky pri zakladaní stavebných objektov, ktoré vyžadujú pilóty, piliere a hĺbkové zakladanie,“ povedala Petra Lániková.

„Tieto projekty sú pre štát natoľko dôležité, že v nich musíme pokračovať,“ uzavrela hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Most cez rieku Morava počas modernizácie trate (zdroj: ŽSR)


Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.