Biskajský záliv. Viac vody, viac vetra, viac vĺn. Päť dní na mori nám ukáže tri z jeho mnohých tvárí.
Prvý deň. Kurz juh. Bezvetrie. Sme unášaní takmer výlučne morským prúdom. Ťahá nás k majáku označujúceho západný koniec vzdialených útesov. Križujeme, aby sme postup k nemu spomalili a čakáme na vietor alebo otočenie morského prúdu. Večer príde oboje. Plavíme sa celú noc a konečne sa pomaly posúvame k juhu. Míľu za míľou, ale stále je ich pred nami dostatok na ďalšie štyri dni.
Záhorák Vlado sa plaví na ceste okolo sveta (1)
POZRITE si plachetnicu, na ktorej sa Skaličan Vlado plaví okolo sveta. Trúfli by ste si na podobnú plavbu? #zahorakdobrodruh Denník Dobrodruha čítajte na: www.zahori.sk/?p=32461
Posted by Záhorí.sk – správy z vašej ulice on 20. august 2015
Tretí deň ráno sa zobúdzame a posun južnejšie cítime na ubúdajúcich vrstvách oblečenia. Z piatich vrstiev sme sa dostali na tri. Nad hlavami nám neustále bežia mraky, ale stabilný severovýchodný vietor nás ženie nezastaviteľne vpred k juhu. Tretí deň na mori bez možnosti oprieť pohľad o čokoľvek iné ako vlny začína na všetkých doliehať. Po nočných službách pospávame, kto nespí alebo nesedí pri kormidle, pripravuje jedlo.
Nasledujúci, štvrtý deň, začne vstávaním do nádherne slnečného počasia, ktoré so stále stabilným vetrom vlieva optimizmus do žíl. Jeho záver však bude o to náročnejší. Po obede vietor začne silnieť. Predvídavo skasáme hlavnú plachtu o tretinu. Loď však začína skákať na stále sa zväčšujúcich vlnách čo značí, že niekde v diaľke sa o ne opiera oveľa silnejší vietor. Neskoro popoludní už vietor zosilnie až na siedmi z desať stupňovej Beaufortovej stupnice, pridá sa šľahajúci dážď a vlny narastú do päť metrovej výšky. Malá jachta, ktorej prova lieta vo vlnách niekoľko metrov hore dolu a podpalubie má preskladnené podľa pohybov vĺn sa neustále prediera vpred k brehom Španielska.
Paluba je pravidelne zalievaná sprchami morskej vody. Náhly poryv vetra však autopilot držiaci kormidlo nezvládne dorovnať, jachta sa nakloní, zvezie po vlne, otočí o stoosemdesiat stupňov a zadný vietor ju začne tlačiť severozápadne späť do Biskajského zálivu. Vrátiť kurz pri takom nápore vetra je nemožné. Skasáme úplne prednú plachtu, ktorá je vetrom čiastočne poškodená a nechávame sa unášať späť, kým vietor nezoslabne natoľko, aby sme vrátili pôvodný kurz. Pri západe slnka vietor na chvíľu poľaví. Stáčame loď opäť ku španielskym brehom. Po zotmení sa vietor vráti s rovnakou silou, vlny narastú do siedmich metrov a v tme sa more zdá ešte divokejšie. Vlny udierajú celou silou do hliníkového trupu lode, ktorý vždy zastoná ako by po ňom prebehlo stádo koní. S jednou plachtou loď postupuje vred len veľmi pomaly. Vlnami zalievaný autopilot už dávno vypovedal službu a drží len v jednej polohe. Kapitán nastaví hlavnú plachtu do vyvážaného stavu s kormidlom, ktoré fixuje autopilot a nezostáva nič iné ako nechať sa unášať, čakať na zoslabnutie vetra a pravidelne kontrolovať okolité more. Ukryjeme sa v rozhádzanom podpalubí, nastavíme alarmy a každú polhodinu jeden z nás musí von na dažďom a morom zalievanú palubu kontrolovať či sa v tme okolo nás náhodou neobjavia svetlá prípadne sa blížiacich lodí.
Z vyčerpania ani nevnímame ako sa postupne rozodnieva, vlny čiastočne opadnú a vietor sa o niečo utíši. Vstávam, obliekam na seba stále mokrý gumený overal, poukladám rozhádzanú palubu, laná a s kapitánom vytiahneme do tretiny i prednú plachtu. Loď citeľne zrýchli. K brehom Španielska dorazíme neskoro popoludní. Je piatok. Plavba Biskajským zálivom nám trvala päť dní, počas ktorých nám dni ubiehali ako jeden. Hladní, unavení a nevyspaní vplávame do kopcami chráneného prístavu v meste Luarca, kde sa práve začína obrovská fiesta, ktorej súčasťou sa zatiaľ netušiac staneme i my.
Vlado Horňák
PLÁN PLAVBY
[table cols=”Etapa 1,Anglicko – Taliansko” data=”Odchod do Anglicka,
30.7.2015 – letecky z Brna do Londýna – stade busom do Penzance (JZ Anglicka),Vyplávanie,
1.8.2015 Penzance – Anglicko,Trasa 1. etapa, Vyplávanie z Penzance – Anglicko (Normanské ostrovy – potom pobrežie Francúzska – krížom cez Biskajský záliv k Španielskému pobrežiu – ďalej okolo pobrežia Portugalska – Gibraltar – Stredozemné more – Korzika – Sardínia – Talianko – Janov,Trvanie, Predpoklad cca 6 týždňov, Koniec 1.etapy, Predpoklad – polovica septembra 2015 Janov – Taliansko, Kapitán, Jirka – Autor a organizátor výpravy plavby okolo sveta, Posádka 1.etapy, Vlado – Pavel – Tomáš – Ondra”][/table]