Leto bolo mimoriadne náročné i prajné a divadelníci, netradične, ďakujú za úrodu. Netradične preto, lebo pre divadlá by mala začať sezóna práve v týchto dňoch.
V júni sme začali spoločným divadelným workshopom, na ktorom sme tvorili línie nového predstavenia Išel Macek. Možnosť tvoriť sme mali najmä vďaka podpore autorského tímu (Stano Bellan, Rózi Habová, Fredy Swan, Rasťo Král, Beina Reifová) a našim dlhodobým partnerom, spoločnosti AutoSave a Malackým pohľadom, ale i v spolupráci so sološnickými divadelníkmi.
Vďaka Fondu na podporu umenia, mestu Malacky, Bratislavskej regionálnej dotačnej schéme a Nadácii ZSE sme boli schopní predstavenie zrealizovať, odohrať ho na viacerých podujatiach a postúpiť s ním aj na najvyššiu celoštátnu súťažnú prehliadku neprofesionálnych divadiel Belopotockého Mikuláš 2021, ktorá by mala byť v novembri. Z mimoriadneho úspechu sa tešíme a zároveň sme vďační za podporu, ktorá je pre nás viac-menej bytostná.
Aj počas obmedzení sme dokázali fungovať tak, aby sme sa pripravili na prednesové súťaže. Na Hviezdoslavov Kubín postúpili Kristína Reifová, Samuel Vrlák, Adam Albert a Denis Farkaš. V postupových kolách sme úspešne reprezentovali v každej kategórii.
Poslednou výzvou bolo divadelné spracovanie poetickej predlohy Telo mlieka, s ktorým sme postúpili na Hviezdoslavov Kubín. Postup bol pre nás rozpačitý najmä preto, že sme pre ochorenia nevedeli ponúknuť prestavenie v pripravovanej kvalite. Každopádne, celé zoskupenie Stella Stupňanová, Karin Makytová, Táňa Šteffeková, Samuel Vrlák, Sveťo Mladý, Tomáš Kovarovič, Matej a Neo Bumbera a špeciálne Kristína Reifová, Denis Farkaš a Matúš Klas sa pokúsili prvýkrát o poetické divadlo, ktoré si budeme môcť pozrieť na podujatí Noc divadiel 2021.
Dostalo sa nám aj pozvania na medzinárodný festival Amplión 2021 v Banskej Štiavnici. Ročník bol mimoriadne vydarený a mali sme možnosť vidieť netradičné vystúpenia umelcov z Nemecka, Británie, Česka či Japonska.
Odohrali sme predstavenie pre materské školy Červená čiapočka v obsadení Katka Bódi, Katka Bašková, Michal Beňka a Marek Sivák. Marek sa pripravoval aj na súťažnú prehliadku Bratislavské metamorfózy 2021 s divadlom jedného herca, ale ochorenie nám skrížilo plány.
Paralelne vychádzali podcasty Milenials. Tvoria ich naši herci „vo výslužbe“, ktorí študujú alebo pôsobia v zahraničí, na akademickej pôde alebo v medzinárodných korporátoch. Epizódy sú skutočne zaujímavé a s veľkým záujmom i potešením ich sledujem. Projekt v slovenskej a anglickej verzii realizujú Denis Farkaš spolu s Karolínou a Kristínou Reifovou, Sárou Stupňanovou, Mirkou Sivákovou a Denisom Šatanom.
Prehľad by nebol úplný, ak by som nespomenula láskavosť momentov spolunažívania Mackovej rodiny, v pekných vzťahoch Mackovcov – Škrhovcov ku svojim divadelným deťom nielen v divadle, ale i pri chutných posedeniach, na ktoré Škrhovci deti pozvali. Nechýbali dobroty a tradične sme sa aj dobre zabávali. S naším hosťujúcim tútorom Fredym Swanom sme to potiahli nielen pri prednesových konzultáciách, ale spoločne sme prvýkrát režírovali, za čo som veľmi vďačná. Poďakovanie adresujeme pani Alenke Gajarskej, ktorá nám nezištne ušila dvanásť kostýmov. Výtvarne sa na kostýmoch podieľala Rózi Habová. Musím povedať, že kostýmovému výtvarníkovi Petrovi Čaneckému, ktorý pôsobí aj v SND, sa výtvarné uchopenie našej Rózi veľmi páčilo. Denis Farkaš nám ako pedagóg VŠMU sprostredkoval spoluprácu s profesionálmi Máriou Kecskésovou a Romanom Anderlem. Bolo to pre mňa mimoriadne inšpiratívne. Pri návrhoch a realizácii printov sme sa opäť mohli oprieť o Máriu Marekovú a Petra Holenku. Rasťo Král nám zhudobnil krásne texty Stana Bellana, mladým vytvoril zvučky na podcast, ale podržal aj pri predstavení Telo mlieka. Nič z tohto by nám však nebolo platné, keby Stano Bellan opäť nenapísal krásny scenár, ktorého láskavá múdrosť a jadrný záhorácky humor prináša jedinečný divácky zážitok.
Máme za sebou ďalšiu sezónu a pred sebou pár neistých mesiacov. Čokoľvek je pred nami neisté a otvorené, vnímame pri pocite prítomnosti blízkych ľudí, partnerov a podporovateľov ako príležitosť. Ďakujeme.
B. Reifová, foto: Divadlo FALANGÍR a R. Zatlukal, MOSka