Útvar hodnoty za peniaze upozorňuje, že o pár rokov hrozí uzavretie každého ôsmeho mosta. Cestná databanka ukazuje, že na Záhorí je v bezchybnom stave len zlomok mostov a niektoré sú ešte z čias Prvej republiky. Príslušné orgány sa, navyše, neponáhľajú ani s opravou ciest.

Stav mostov na Slovensku, zdroj: Cestná databanka

Ak tomu chceme zabrániť, štát musí prioritne pripravovať päťkrát viac rekonštrukcií mostov ako dnes. Na ich financovanie bude treba 13 percent z každoročne plánovanej sumy na cestné investície,“ píše vo svojej analýze Útvar hodnoty za peniaze.

Cesta prieťahom Malaciek prejde opravou

Vláda SR ešte na októbrovom výjazdovom rokovaní v Modre schválila výmenu asfaltu od Juhu v Malackách po výjazd na Veľké Leváre. Cesta je však v zlom stave aj na iných úsekoch.

Problém sa ale netýka iba ciest. Na Záhorí je podľa cestnej databanky v bezchybnom stave len zlomok mostov. A situácia môže byť v najbližších rokoch ešte horšia.

„Slovenská správa ciest plánuje opravu vozovky prieťahom mesta Malacky na ceste I/2. Pri obci Plavecký Štvrtok evidujeme vozovku v zhoršenom stavebno-technickom stave,“ odpovedal tlačový odbor SSC.

Aj napriek tomu, že nám Slovenská správa ciest potvrdila naše informácie, keď pri Plaveckom Štvrtku je vozovka v horšom stave, odpoveď, prečo sa nebude zároveň rekonštruovať aj tento úsek, sme nedostali. „Veľkoplošné opravy v regióne realizujeme postupne a prioritne s ohľadom na ich aktuálny stavebno-technický stav,“ ozrejmuje tlačový odbor SSC.

Problémom na úseku od Plaveckého Štvrtka po Malacky nie sú len výtlky, ale aj výrazné nerovnosti na vozovke na moste za logistickým centrom. Najmä autobusy musia prudko spomaľovať. Tento stav by sa podľa správcu mal čoskoro zmeniť. Motoristi však naďalej jazdia aj po mostoch ešte z čias Prvej republiky.

„SSC pripravuje dokumentáciu na stavebné povolenie a realizáciu stavby mosta, dokumentáciu na ponuku a odborný autorský dohľad. Ide o most (M5138) cez potok Hlavina, ktorý bol postavený v roku 1934,“ odpovedala Slovenská správa ciest.

Podľa vyjadrenia správcu cesty bude na rok 2025 v rámci bežnej údržby zaradená oprava poškodeného asfaltového krytu vozovky do času jej komplexnej rekonštrukcie. Kedy by samotná rekonštrukcia mala nastať nám kompetentní nevedeli povedať.

Most cez potok Hlavina (čierna bodka) je v havarijnom stave, zdroj: Cestná databanka

Staré starne

Ako píše Útvar hodnoty za peniaze, skoro polovica mostov je z 50. až 70. rokov 20. storočia. Vyše tretina z nich je pritom v nevyhovujúcom stave.

„V roku 2023 bolo v nevyhovujúcom stave 34 percent z celkového počtu 8 299 mostov na diaľniciach a cestách I., II. aj III. triedy. Ich stav sa teda na Slovensku z roka na rok zhoršuje a tento problém sa týka všetkých regiónov Slovenska bez rozdielu,“ dodáva ÚHP.

Podľa analýzy ÚHP s diaľničnými mostami problém nie je. Horšie je to už pri mostoch na cestách I. triedy. „V nevyhovujúcom technickom stave je 868 z nich, približne 45 percent. Z toho 29 mostov už je v havarijnom stave.“

Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze upozorňujú na pomalé rekonštrukcie, kedy síce minulý rok štát opravil 20 mostov v nevyhovujúcom stave, avšak 143 mostov do tejto kategórie pribudlo.


.