Plné autobusy aj vlaky. V dopravnej špičke nič nezvyčajné. Zo Záhoria do Bratislavy a späť sa cestujúci však už dlhšie sťažujú na preplnené spoje. Kultúra cestovania tak často vyzerá doslova ako telo na telo.

Ilustračný obrázok

„Od posledného posilnenia vlakov neevidujeme žiadne sťažnosti zo strany cestujúcich na nedostatočnú kapacitu vlakov,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Vlaky aj autobusy majú dostatočnú kapacitu

Od zmeny cestovných poriadkov v polovici decembra 2024 prichádzali na adresu vlakového aj autobusového dopravcu sťažnosti pre preplnené spoje. Počas dopravných špičiek sú plné autobusy aj vlaky bežné. Na Záhorí však pre modernizáciu trate jazdí menej vlakov a doprava výraznejšie posilnená nebola.

Štátny vlakový dopravca však od posledného posilnenia spojov začiatkom februára neeviduje nové sťažnosti. Argumentuje aj tým, že priemerná vyťaženosť spojov sa neblíži k maximálnej hranici kapacity.

„V čase dopravnej špičky sa priemerná vyťaženosť spojov na linke Bratislava hl. st. – Kúty pohybuje na úrovni približne 80 percent. Mimo dopravnej špičky je vyťaženosť vlakov v rozmedzí od 20 do 50 percent,“ pokračuje Dominik Drevický.

Ide teda o priemerný údaj. Problém Záhorí.sk eviduje najmä medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom, kde je vo vlakoch najviac ľudí.

Ilustračný obrázok

Autobusy ako náhrada

Menej vlakov znamená aj menšiu kapacitu. Ľudia sa tak presunuli do autobusov linky 205, ktoré už v súčasnosti nie je možné posilniť. Problém riešil Bratislavský samosprávny kraj s Bratislavskou integrovanou dopravou aj s dopravcom Arriva.

Na úseku Malacky – Bratislava je podľa kraja v rámci IDS BK, Plánu dopravnej obslužnosti BSK ako aj pre železničnú dopravu a legislatívy nosnou dopravou železničná. Autobusy majú byť len doplnkom.

„Tieto nedostatky železničnej dopravy, bohužiaľ, spôsobili prechod cestujúcich z vlakov do autobusov, ktoré títo cestujúci momentálne prepĺňajú. Predtým bola kapacita autobusov dostatočná,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa BSK Lucia Forman.

Ilustračný obrázok

BSK: Štát mal zabezpečiť náhradu

Kraj sa obrátil aj na ministerstvo dopravy a ZSSK, aby štát dočasne nahradil vlaky aspoň náhradnou autobusovou dopravou, čo je aj v zmysle Plánu dopravnej obslužnosti pre železničnú dopravu.

„BSK nemôže suplovať úlohu štátu. K zabezpečeniu náhradnej autobusovej dopravy zo strany štátu neprišlo,“ hovorí Lucia Forman.

Hlavným dôvodom preplňovania autobusovej linky 205 je podľa hovorkyne BID Evy Vozárovej práve modernizácia trate, ktorú železnice plánujú už roky. Počet vlakov je obmedzený na jednokoľajnú prevádzku.

„Tieto fakty logicky nasmerovali cestujúcu verejnosť do regionálnej autobusovej dopravy. Spoje na linke 205 kontinuálne pridávame, ale nie je možné nekonečne ju posilňovať. Navyše, ak jazdí súbežne s vlakovou linkou,“ pokračuje BID.

Naposledy to bol poobedný pár spojov z Malaciek po bratislavskú Patrónku. Dopravca je však na hranici kapacity, ktorú nám potvrdila aj Bratislavská integrovaná doprava.

„Pre ďalšie posilňovanie by bolo potrebné jedine nakúpiť nové autobusy a prijať nových vodičov,“ povedala hovorkyňa BSK Lucia Forman. Po skončení modernizácie sa má opäť zvýšiť počet vlakov a nakúpené autobusy a noví vodiči by boli nepotrební: „Navyše, na suplovanie úlohy štátu nemá BSK ani voľné finančné prostriedky.“

Priemerná vyťaženosť ranných spojov do Bratislavy
Priemerná vyťaženosť poobedných spojov z Bratislavy

Autobusy nie sú vyťažené na maximum

V prípade vyťaženosti autobusovej linky 205 sme sa pýtali opäť na priemernú vyťaženosť spojov – ráno z Malaciek a poobede z Bratislavy. Údaje sú za obdobie od 2. januára do 10. februára 2025.

Hoci je maximálna technická kapacita autobusu na tejto linke 85 cestujúcich, podľa Vozárovej je hranica komfortnosti 70 cestujúcich. Počet miest na sedenie je 45. „Obsadenosť 70 cestujúcich vychádza aj z Technických a prevádzkových štandardov IDS BK,“ pokračuje BID.

Podľa grafu je zrejmé, že priemerná vyťaženosť jednotlivých spojov nedosahuje viac ako 81 percent. Hoci sú najviac kritické spoje z Bratislavy 205/17 a 205/19, ktoré odchádzajú po 15. hodine, stále nie sú úplne naplnené. Uvádzame však priemerné hodnoty, preto sa môže počet cestujúcich v jednotlivých dňoch líšiť.

„Nový spoj 205/33 zaradený od decembrových zmien cestovných poriadkov do najväčšej popoludňajšej špičky má naďalej dostatočnú voľnú kapacitu, a to aj miest na sedenie,“ podotýka hovorkyňa BID Eva Vozárová.