V obci na Záhorí už rok nezastavujú vlaky vo večerných hodinách z Bratislavy. Od apríla hrozilo, že príde k úplnému obmedzeniu. Po medializácii problému sa napokon Železniciam podarilo situáciu vyriešiť presunom výpravcov. Nedostatok personálu chcú riešiť aj stavbou dočasného nástupišťa.

Výpravcovia z Margecian
Starosta obce Sekule Adrián Krajčír pre Záhorí.sk povedal, že sa o situácii ohľadom nezastavovania vlakov dozvedel začiatkom marca, napriek tomu sa podarilo problém rýchlo vyriešiť.
„V tejto krátkej dobe, najmä vďaka výbornej spolupráci s námestníčkou generálneho riaditeľa ŽSR pre ľudské zdroje sa podarilo zabezpečiť dvoch výpravcov ŽSR zo železničnej stanice Margecany,“ hovorí Adrián Krajčír.
Začiatkom apríla sa v Sekuliach už noví výpravcovia nachádzali, keď im v obci poskytli aj ubytovanie. „Spoločným úsilím a najmä ochotou sa podarilo zabezpečiť uchovanie zastavovania vlakov v našej stanici aspoň v súčasnom režime,“ pokračuje.
Všetky spoje z Bratislavy tak v Sekuliach zastavovať stále nebudú. Dôvodom je fakt, že aj napriek presunu dvoch výpravcov nie je stanica naďalej úplne personálne obsadená.
„ŽSR aktívne pracujú na tom, aby sa podarilo zabezpečiť potrebný personál a umožniť zastavovanie vlakov aj v neskorších hodinách bez akýchkoľvek obmedzení,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.

Vybudujú nové nástupište
Aby však mohli zastavovať všetky vlaky v Sekuliach, je podľa obce aj Železníc potrebné iné riešenie do začiatku modernizácie trate medzi Malackami a Kútmi. Začiatok je naplánovaný na rok 2027 s termínom dokončenia v roku 2029.
„Vedeniu ŽSR som navrhol viacero variant riešenia a jedna z najjednoduchších a finančne menej náročných pre ŽSR, je práve vybudovanie dočasného nástupišťa v blízkosti existujúceho železničného prejazdu,“ spresňuje starosta obce Adrián Krajčír.
Riešenie, s ktorým prišla obec, súhlasili na stretnutí koncom marca u župana Trnavského kraja aj zástupcovia ŽSR. Podľa Krajčíra vyjadrili presvedčenie, že sa v blízkej dobe podarí nástupište vybudovať.
„Vybudovanie tohto ,dočasného peróna‘ by umožnilo i okamžité obnovenie 24-hodinovej premávky a režimu zastavovania vlakov v našej obci v oboch smeroch,“ pokračuje.

Vystupovať budú na prejazde
Jediným reálnym riešením bez posilnenia personálu je tak v blízkej dobe vybudovanie dočasného nástupišťa s dĺžkou približne 70 metrov.
„Plánované je pri druhej traťovej koľaji v obvode ŽST Sekule, teda pri zabezpečenom priecestí na bratislavskom zhlaví,“ spresňuje hovorkyňa Petra Lániková.
Dočasné nástupište tak umožní zastavovanie všetkých osobných vlakov aj v prípade výpadku výpravcov. Železnice hovoria, že takýto spôsob neohrozuje bezpečnosť cestujúcich. Podobne je situácia vyriešená na zastávke v Závode, vo Veľkom Bieli či v Ivanke pri Dunaji.
„Bezpečnosť prechodu cestujúcich cez koľaje na/z tohto nástupišťa bude umožnené práve cez dotknuté zabezpečené železničné priecestie (priecestie so svetelnou signalizáciou a závorami),“ pokračuje hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Pre bezproblémovú prevádzku v Sekuliach je potrebných päť výpravcov. Starosta Sekúl Adrián Krajčír hovorí, že budú radi, ak by sa ŽSR podarilo zastabilizovať svojich zamestnancov, prípadne prijať aj nových.
„Som však realista a tvrdím, že vybudovanie tohto nástupišťa vyrieši rovnako problém obnovenia zastavovania a nebude závislé od udržania si ľudských zdrojov na železničnej stanici, čo je čoraz komplikovanejšie,“ uzavrel.
