Medzištátne rýchliky z Prahy a Brna cez Kúty do Budapešti čaká od decembra výrazná zmena. Na spoje, ktoré zaisťujú České dráhy, nasadí dopravca najnovšie súpravy typu Railjet a ComfortJet. Vysokopodlažné vozne ZSSK z linky však v najbližšej dobe nezmiznú.

„Moderné súpravy Railjet a ComfortJet ponúkneme nielen na spojoch do Rakúska a Nemecka, ale tiež na južné Slovensko a do Maďarska,“ uviedol generálny riaditeľ Českých dráh Michal Krapinec.
Jedna linka, dve kategórie vlaku
S plánovanou zmenou grafikonu vlakovej dopravy od 14. decembra nastane zmena v radení medzištátnych rýchlikov Metropolitan z Prahy cez Kúty do Budapešti. České dráhy budú na spoje nasadzovať ucelené jednotky Railjet a najmodernejšie vlaky ComfortJet.
Železničná spoločnosť Slovensko však bude aj naďalej na spoje, ktoré zaisťuje vo svojej réžii, nasadzovať klasické vysokopodlažné vozne. Spravidla ide o tie najnovšie z rokov 2018 až 2021. Charakteristické sú čičmianskym dizajnom sedadiel.
Od decembra sa tak na Metropolitanoch stretnú cestujúci s dvojakým označením kategórie vlaku. Kým na spojoch, ktoré zabezpečujú České dráhy bude linka označená ako Railjet, vlaky štátneho dopravcu zostanú v kategórii EuroCity.
„Tým sa odlíšia od vlakov, na ktorých budú ešte v roku 2026 jazdiť klasické súpravy slovenskej spoločnosti ZSSK,“spresnili České dráhy.

Ucelené vlaky chce kúpiť aj ZSSK
Nákup elektrických jednotiek avizovala aj Železničná spoločnosť Slovensko. Prvotné plány hovorili o primárnom nasadení na Expresy z Bratislavy do Košíc, ktoré patria medzi najvyťaženejšie linky na Slovensku. Dopravca v minulosti nevylučoval ich nasadenie ani na spoje do Česka či Rakúska.
„Obstaranie týchto elektrických jednotiek je historickým krokom pre ZSSK a znamená zásadný posun v kvalite diaľkového cestovania na Slovensku,“ hovoril v marci generálny riaditeľ Peter Helexa.
Verejné obstarávanie na nákup 8 kusov s opciou na ďalších 7 vyhlásil štátny dopravca ešte v marci. Podľa kritérií majú jazdiť rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu s minimálnou kapacitou 550 miest na sedenie. Financovať ich chcela ZSSK z fondov EÚ.
Maximálnu rýchlosť by však na slovenských koľajniciach v najbližších rokoch nedosiahli. Prvým úsekom s dvestovkou má byť až trať na Záhorí. S ukončením modernizácie sa počíta v roku 2029.
Výsledky tendra za vyše 640 miliónov eur s 10-ročným servisom zatiaľ nie sú známe. Len lehota na predkladanie ponúk bola predlžovaná niekoľkokrát.
