Na elektrifikovanú a zrekonštruovanú trať z Devínskej Novej Vsi do Marcheggu sa v októbri vrátili vlaky. Od začiatku premávky však musia dopravcovia riešiť komplikácie. Regionálnym expresom chýbajú slovenské vozne. Problémy neobchádzajú ani najmodernejšie rušne Vectron.

Slovenské vozne v začiatku prevádzky vo vlakoch radené neboli. Situáciu zachraňoval rakúsky dopravca nasadením aj vozňov prvej triedy (foto: Záhorí.sk)

Spoje medzi hlavnou bratislavskou a viedenskou stanicou sa na trať vrátili po roku a trištvrte. Za ten čas železničiari kompletne zrekonštruovali a elektrifikovali jednokoľajný úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom.

V prvých dňoch prevádzky okrem nedostatku vozňov komplikovali dopravu aj poruchy slovenských rušňov Vectron, čo viedlo k meškaniam a odrieknutiam niektorých spojov.

Rakúske vozne áno, slovenské nie

Pôvodne mali na medzištátnej linke premávať najmodernejšie slovenské rušne spolu s piatimi vozňami – dvoma slovenskými a troma rakúskymi. Ponúknuť mali kapacitu približne 380 miest na sedenie v hodinovom intervale.

Doteraz však nebol ani na jedinom spoji regionálnych expresov radený slovenský vozeň ZSSK. A to ani vyše týždňa po obnovení prevádzky. Štátny dopravca ich bol podľa vyjadrení pripravený nasadiť. Z Rakúska však prišla náhla zmena.

Krátko pred spustením prevádzky rakúsky dopravca ÖBB oznámil, že potrebuje aktualizovať svoje interné prevádzkové predpisy, aby mohol slovenské vozne oficiálne zaradiť do prevádzky na svojom území,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca ZSSK Ján Baček.

Rakúske železnice vo vlakoch radia veľkopriestorové vozne s maximálnou rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu. Medzi Marcheggom a Viedňou však budú môcť dvestovkou jazdiť až po zavedení systému ETCS. V súčasnosti tu vlaky jazdia rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu.

Zmena interných predpisov znamená dočasnú zmenu v radení vlakov. V prvých dňoch namiesto piatich vozňov jazdili len tri. Neskôr situáciu zachraňovala ÖBB, ktorá do štyroch súprav na linke pridávala svoje vozne.

Vlak do Viedne zostavený len z vozňov rakúskeho dopravcu ÖBB (foto: Záhorí.sk)

Vozňov majú dostatok

„Situácia je dočasná. ÖBB spolupracuje so slovenskými železnicami na nájdení riešenia,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca rakúskych spolkových železníc Christopher Seif. Cestujúcim sa tak medzi Bratislavou a Viedňou naskytol pohľad aj na prvú triedu či kupé vozeň z nočného vlaku nightjet.

Zo slovenských vozňov mali byť pôvodne radené série typu Bmpeer, ktoré sú stavané na maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. ZSSK ich bežne vypravuje na expresy do Košíc. Podľa dostupných informácií by sa vo vlakoch mali objaviť najneskôr začiatkom novembra.

„REX8 vyžaduje vozidlá s maximálnou rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu alebo vyššou, preto nebolo možné použiť slovenské vozidlá,“ povedal hovorca ÖBB Christopher Seif. Štátny dopravca však argumentuje, že problémom nie sú slovenské vozne, ale procesy rakúskej strany.

Nezvyčajný pohľad na kupé vozeň z nočného vlaku nightjet, ktorý bol radený vo vlaku z Bratislavy do Viedne (foto: Záhorí.sk)

Podľa slovenského dopravcu si proces vyžaduje interné schválenie a nebolo ho možné dokončiť v pôvodnom termíne. „ÖBB preto dočasne nasadila vlastné vozne, aby bola zabezpečená prevádzka vlakov,“ pokračuje Jan Baček.

Železničná spoločnosť Slovensko navyše odmietla, že by nemala dostatok prevádzkyschopných vozňov na rýchlosť vyššiu ako 160 kilometrov za hodinu, ktoré by na linku mohla nasadiť.

„ZSSK má dostatočný počet vozňov, ktoré spĺňajú všetky technické, bezpečnostné a rýchlostné parametre potrebné na prevádzku v medzinárodnej doprave,“  dodal Ján Baček.

Rakúske železnice navyše plánujú v budúcnosti na spoje medzi Bratislavou a Viedňou nasadiť elektrické jednotky. Presný termín podľa ÖBB ešte nie je známy.

Bratislavská hlavná stanica opäť aj s regionálnymi expresmi do Viedne (foto: Záhorí.sk)

Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.