Zimné obdobie na slovenských tratiach trvá šesť mesiacov. Okrem nízkych teplôt a zamrznutých výhybiek sa s ním spája najmä lom koľajnice. Podľa železníc ide o nebezpečný a neželaný jav, ktorý je však bežnou súčasťou železničnej prevádzky.

„Správca infraštruktúry dlhodobo prijíma preventívne opatrenia, aby týmto situáciám predchádzal, a ak nastanú, odborné tímy ich riešia bezodkladne a s dôrazom na bezpečnosť dopravy,“ povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.
Zimné obdobie je na železnici pol roka
Hoci je sneh na západe Slovenska v posledných rokoch skôr výnimkou než pravidlom, nie je to jediná vec, ktorá komplikuje železničnú prevádzku. Nebezpečným javom je aj lom koľajnice, ktoré vznikajú pri prudkých výkyvoch teplôt.
„Zimné obdobie v zmysle predpisu ŽSR trvá od 1. novembra do 30. apríla a príprava naň sa uzatvára už v polovici októbra. Jednotlivé odborné odvetvia pracujú podľa predpisov, ktoré obsahujú presné požiadavky na postupy počas nízkych teplôt a zhoršených poveternostných podmienok,“ hovorí správca infraštruktúry.
V zimnej prevádzke Železnice Slovenskej republiky pracujú s tromi stupňami – zhoršenie poveternostných podmienok, nebezpečie ohrozenia prevádzky a prekážky v prevádzke. Na starosti to majú štáby zimnej ochrany, ktoré uvedené práce koordinujú.
„Železnice Slovenskej republiky venujú bezpečnosti železničnej dopravy maximálnu pozornosť bez ohľadu na ročné obdobie. Včasnými preventívnymi kontrolami a rýchlym zásahom pri mimoriadnych udalostiach minimalizujú riziká, ktoré extrémne teplotné podmienky môžu na koľajisku spôsobovať,“ uviedli v stanovisku.

Nielen lom koľajnice
Železničnú dopravu často komplikujú aj popadané stromy, snehové záveje či poruchy spôsobené mrazom. „Zvlášť citlivým prvkom sú výhybky, ktoré sa môžu zablokovať ľadom alebo snehom. Na ich ochranu sa používajú najmä elektrické ohrevy, ktoré zabezpečujú pohyblivosť všetkých dôležitých častí,“ pokračuje Lániková. Ohrevom ale nie sú vybavené všetky výhybky.
Správca infraštruktúry upozorňuje aj na bezpečnosť cestujúcich v zimnom období v staničných priestoroch. „Kľúčová je aj priebežná kontrola žliabkov medzi koľajnicami a konštrukciami priecestí alebo priechodov a pravidelná údržba strojov, náradia a ostatnej techniky, ktorá je v zimných podmienkach intenzívne zaťažená,“ konštatuje ŽSR.
Problém nespôsobujú len nízke, ale aj vysoké teploty v lete. Tie môžu roztiahnuť a vybočiť koľajnice. „ŽSR vykonávajú teplotné pochôdzky, zavádzajú preventívne obmedzenia rýchlosti a monitorujú rizikové úseky,“ povedala hovorkyňa Petra Lániková.
Na niektorých miestach sa dokonca koľajnice natierajú bielou farbou, ktorá zníži ich povrchovú teplotu. Kontroly okrem správcu infraštruktúry vykonáva aj ministerstvo dopravy.




