Náhradná autobusová doprava či úplne zrušený spoj. Oznam, ktorý sa v posledných dňoch na komunikačných kanáloch štátneho dopravcu objavuje čoraz častejšie. Prevádzkový problém teraz zasiahol aj hlavné železničné trate. Dopravca sľubuje zlepšenie s novým grafikonom.

„Naše personálne kapacity v tejto oblasti sa postupne stabilizujú – za posledné roky klesli podstavy rušňovodičov a zároveň máme v príprave rekordný počet nových uchádzačov,“ povedal na prelome mesiacov pre Záhorí.sk hovorca ZSSK Ján Báček.
Bez vlaku do Kútov či Trnavy
Doteraz sa odriekanie vlakov pre nedostatok rušňovodičov prejavoval najmä na lokálnych tratiach, keď pre chrípkovú sezónu a vyčerpané nadčasy nahrádzal štátny dopravca spoje autobusmi.
Najčastejšie išlo o linku z Bratislavy do maďarskej Rajky a z Kútov do Skalice na Slovensku. Na oboch tratiach jazdia motorové jednotky radu 840, prezývané Delfín, s dennou potrebou dvoch súprav. V tomto prípade mohlo ísť aj o problém s nedostatkom rušňovodičov, ktorí nemajú papiere práve na konkrétny typ vlaku.
Železničná spoločnosť Slovensko v tejto súvislosti uvádzala, že pre zvýšenú práceneschopnosť presunula výkony rušňovodičov na vyťaženejšie trate. „Rušňovodiči musia zároveň dodržiavať zákonom stanovené režimy práce a oddychu, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečnú prevádzku,“ spresnila.
V posledných dňoch však prichádza k odriekaniu vlakov aj na hlavných tratiach medzi Bratislavou a Trnavou, ako aj medzi hlavným mestom a Kútmi. Kým spoje smerujúce na Pezinok obsluhujú aj rýchliky, ktoré dopravca v dotknutom úseku vedie ako osobný vlak, na Záhorie sú vlaky zrušené bez náhrady.
Medzi Kútmi a Brodským naďalej premáva náhradná autobusová doprava. Pred niekoľkými dňami tu však prišlo ku kuriozite, keď boli aj spoje NAD odrieknuté.

Zlepšenie s príchodom nového grafikonu
Železničná spoločnosť Slovensko hovorí o zmiernení problému od 14. decembra, keď začnú platiť nové cestovné poriadky. Faktom však je, že doprava na Záhorie je pre modernizáciu trate dlhodobo zredukovaná.
Odrieknutý vlak nenahradí ani regionálny autobus, ktorý ide s vlakom súbežne len v časti trasy. Bratislavská integrovaná doprava navyše dlhodobo hovorí, že z technologického hľadiska dosiahli maximálnu mieru posilnenia spojov.
„V akadémii ZSSK sa na túto profesiu pripravuje 160 budúcich rušňovodičov. Po ukončení vzdelávania posilnia prevádzku,“ povedal hovorca Ján Baček.
Kedy presne by sa situácia s personálom mohla zmeniť, štátny dopravca nešpecifikoval. Nateraz je však zrejmé, že k odriekaniu spojov a náhradnej autobusovej doprave bude dochádzať aj naďalej.




