Väčšina lôžkových vozňov z osemdesiatych rokov. Taký je stav nočnej železničnej dopravy na Slovensku. Obnovu pripravuje štátny dopravca, rozsah však kritizuje Útvar hodnoty za peniaze. Špecifickosť priznáva aj Železničná spoločnosť Slovensko.

„Ide o službu, ktorá má na Slovensku tradíciu, stabilný dopyt a význam najmä pre diaľkové a medzinárodné cestovanie. Zároveň ide o segment, ktorý je technicky aj ekonomicky náročný a vyžaduje si zodpovedné rozhodovanie štátu aj dopravcu,“ povedal hovorca Ján Baček.
Službu využíva zlomok cestujúcich
Obnovu ležadlových a lôžkových vozňov avizovala ZSSK už dlhšie. Súťaž na modernizáciu starších spacích vozňov vyhrala spoločnosť ŽOS Vrútky. „Ponúkla dodanie modernizovaných vozňov radu WLABm pôvodne vyrobených v roku 1995 pre nemeckú Deutsche Bahn,“ uviedol Útvar hodnoty za peniaze.
Po podpise zmluvy sa však začali objavovať informácie o tom, že spoločnosť má konkrétne vozne už dlhšiu dobu uskladnené v depe. Tender navyše odklepol bývalý generálny riaditeľ štátneho dopravu Peter Helexa posledný deň vo funkcii.
„Časť vozňov nie je klimatizovaná a viaceré sú na konci technickej životnosti. Bez ich postupnej náhrady by nočná doprava nebola dlhodobo udržateľná,“ argumentuje hovorca Ján Baček.
Dopravca hovorí, že zmluvy obsahujú odkladaciu podmienku a účinnosť nadobudnú až po zabezpečení financovania. Termínom je koniec júna 2026. Zdroje financovania pritom nateraz nie sú známe.
Podľa Útvaru hodnoty za peniaze bude 10 vozňov z fixnej časti tendra jazdiť na jedinej vnútroštátnej linke na Slovensku – medzi Bratislavou a Humenným. Objaviť by sa tam mali aj staršie klimatizované vozne a ležadlá z druhého tendra, ktorý dopravca vyhlásil.
„Zámer zvýšiť kvalitu nočnej dopravy môže byť relevantný, ale iné projekty môžu priniesť vyššie prínosy väčšiemu množstvu cestujúcich. Prevádzka spacích vozňov v nočných vlakoch je doplnkovou stratovou službou, ktorú využíva len približne 0,2 percenta cestujúcich ZSSK,“ hovoria analytici.

Spacie vozne pred rýchlikovou a regionálnou dopravou
O modernizácii nočnej dopravy sa hovorí v čase, keď sa železnica potýka s nedostatkom financií, ktorých dôsledkom bolo nedávne rušenie niektorých lokálnych liniek, ako aj prázdninové obmedzenie počas leta na hlavných tratiach.
„Väčšie prínosy pre zvýšenie kvality a efektivity železničnej dopravy by mal napríklad nákup ďalších súprav pre rýchlikovú a prímestskú dopravu, vybavenie vozidiel zabezpečovacím systémom ETCS a rozvoj vlastných údržbových kapacít,“ hovorí ÚHP.
Stratovosť nočnej dopravy si uvedomuje aj štátny dopravca. „To však nie je špecifikum Slovenska, ale štandard v celej Európe. Nočná doprava je verejná služba, ktorej prínosy nie sú len finančné – zahŕňajú dostupnosť územia, úsporu dennej kapacity tratí, ekologický presun časti cestujúcich z áut, autobusov, ale aj lietadla na železnicu,“ pokračuje Baček.
Záujem o zachovanie nočnej dopravy však deklaruje podľa ZSSK okrem štátu aj verejnosť. Odporúčaním Útvaru hodnoty za peniaze sa teraz dopravca bude zaoberať. Analytici okrem iného hovoria o vypracovaní priorizovaného investičného plánu pre obnovu vozidlového parku.
„Nočná doprava má na Slovensku svoje miesto, no jej budúca podoba musí zodpovedať reálnym možnostiam verejných financií aj očakávaniam cestujúcich,“ dodala Železničná spoločnosť Slovensko.



