Volkswagen Slovakia, najväčší podnik a investor v krajine, zavŕšil takmer polmiliardovú investíciu. Do sériovej výroby prichádzajú nové generácie oboch avizovaných modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb, ktoré sú súčasťou koncernového projektu BETA+. Ten ukazuje, akým spôsobom vyrábať vozidlá naprieč značkami efektívne a s dôrazom na využitie synergií.
„Cieľom je nasmerovať naše výrobné závody pre nasledujúce roky k hospodárnemu vyťaženiu kapacít a perspektívnej budúcnosti. Prechod na elektromobilitu v súčasnosti využívame, aby sme znížili komplexitu vo výrobe a ešte viac zefektívnili naše výrobné závody. Vozidlá, ktoré sú založené na rovnakej architektúre, zásadne zlučujeme v našich závodoch naprieč značkami. BETA+ je ukážkový projekt, pri ktorom veľmi dobre funguje spolupráca naprieč značkami a výrobnými závodmi, čo zároveň umožňuje využívať výhody synergií v rámci rodiny produktov,“ uviedol člen predstavenstva značky Volkswagen pre produkciu a logistiku Christian Vollmer.
Výroba modelu Volkswagen Passat sa vracia do Bratislavy po vyše 30 rokoch. Bol to vôbec prvý model, ktorý sa vyrábal v Bratislave po tom, čo Volkswagen rozbehol v roku 1991 na Slovensku výrobu vozidiel. So značkou Škoda spolupracuje Volkswagen Slovakia od roku 2008. Škoda Superb je v poradí už štvrtým modelom pod okrídleným šípom vyrábaným v bratislavskom závode.
„Štart výroby nových generácií modelov Superb a Passat v bratislavskom závode značky Volkswagen je mimoriadnym úspechom. Pod vedením Škoda Auto sme projekt BETA+ výrazne posunuli dopredu, nasadili sme ho časovo efektívne a zároveň sme dosiahli synergické efekty pre koncern Volkswagen vo výške 600 mil. eur. Tento projekt je pôsobivou ukážkou toho, čo dokážeme spoločne dosiahnuť. Ďakujem všetkým zapojeným kolegyniam a kolegom za ich veľké nasadenie a precíznu prípravu štartu výroby. Ideme presne podľa plánu a tešíme sa na dobrú budúcu spoluprácu so skúseným tímom Volkswagen Slovakia v Bratislave,“ povedal Andreas Dick, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť výroby a logistiky.
Volkswagen Slovakia investoval do integrácie nových modelov do výrobnej linky takmer 500 miliónov eur a vďaka novému projektu sa mu podarilo zabezpečiť budúcnosť a vyťaženie závodu na najbližšie roky.
„Dosiahli sme dôležitý míľnik, ktorý pre náš závod znamená dôležitý krok k využitiu voľných kapacít a zabezpečeniu zamestnanosti. Náš skúsený a profesionálny tím v bratislavskom závode už v minulosti preukázal svoju odbornosť a má za sebou viacero úspešných nábehov. Svoje kvality jednoznačne preukázal aj pri projekte BETA+,“ vyzdvihol Wolfram Kirchert, predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo Volkswagen Slovakia. Ako zároveň uviedol: „Pri tejto príležitosti by som rád poďakoval všetkým mojim kolegom a kolegyniam v Bratislave, ako aj spolupracovníkom z koncernu a značiek Volkswagen a Škoda, s ktorými sme na nábehu nových modelov zodpovedne a s vysokým nasadením spolupracovali.“
V súvislosti s integráciou projektu BETA+ do výroby prišlo k významným zmenám a úpravám naprieč celým výrobným tokom. Výroba sa začína v lisovni, v ktorej sa pre oba modely lisujú predovšetkým vonkajšie povrchové diely ako strecha, kapoty či bočné diely. Aj z dôvodu nového projektu prišlo k rozšíreniu lisovne a do portfólia pribudlo ďalších 22 dielov. Vylisované diely smerujú do úplne novovybudovanej karosárne, ktorá vznikla v jestvujúcej hale. Boli v nej nasadené nové generácie robotov a nové riadiace systémy, inováciami tu prešla okrem výroby aj logistika. Do lakovne priniesol projekt nové technológie, ktoré nám umožňujú vyrábať vozidlá ešte ekologickejšie a udržateľnejšie. Ide napríklad o lakovacie kabíny s cirkuláciou vzduchu a zachytávaním prchavých organických zlúčenín (VOC). V montážnej linke boli oba modely integrované do segmentu VW/Škoda, čiže na jednej linke sa spolu s modelmi Passat a Superb vyrába aj Škoda Karoq. Vzhľadom na dĺžku vozidiel si montážna linka vyžiadala viaceré výrazné zásahy. Inštalovala a upravovala sa tu manipulačná technika a automatizačné zariadenia, prebiehala montáž nových zariadení a kamerových priemyselných systémov a ďalšie rozsiahle prestavby naprieč celou montážou s presahom aj do výroby podvozkov.