Železnice sú personálne poddimenzované niekoľko rokov. Nedostatok zamestnancov už začínajú pociťovať aj samotní cestujúci. Najhorší stav je v Bratislavskom kraji a problém sa v tejto chvíli nedarí vyriešiť najmä v staniciach medzi Kútmi a Bratislavou.

ilustračné foto

Ešte v marci sme vám priniesli informáciu o nezastavovaní vybraných večerných vlakov z Bratislavy v Sekuliach. Tie tu nestoja od 15. apríla a cestujúcim to spôsobuje značné komplikácie. Náhrada existuje len v podobe autobusovej linky 275, a aj to nie vo všetkých časových polohách vlakov. Pýtali sme sa samotných železníc, dokedy by toto obmedzenie mohlo trvať. Podľa odpovede sa v súčasnosti k vzniknutej situácii a operatívnemu nezastavovaniu vlakov nevedia vyjadriť. V prípade stanice Sekule v časoch mimo obsadenia výpravcom je bezpečnosť zaručená dozorcom výhybiek. „Odriekanie vlakov osobnej, či nákladnej dopravy, za týchto podmienok nie je potrebné.“ Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Vladimíra Bahýlová dodala, že problémy spojené s nedostatkom zamestnancov riešia prednostne tak, aby nebol obmedzovaný počet vlakových spojení.

Od 1. mája navyše ŽSR pristupujú k úplnému zrušeniu vonkajších výpravcov na hlavnej stanici v Bratislave. V praxi to bude znamenať vypravovanie vlakovým personálom a rušňovodičom. K tejto zmene dochádza pre nedostatok výpravcov a ich čiastočný presun do ŽST Bratislava-Lamač. Podľa našich informácií aj v tejto stanici hrozilo nezastavovanie vlakov ako v Sekuliach. „Opatrenia sú v štádiu rozpracovania tak, aby bola riadne zabezpečená prevádzka bez vplyvu na cestujúcich. Opatrenia zvyšujú istým spôsobom zaťaženie zamestnancov, ktoré je porovnateľne vyššie ako v iných regiónoch Slovenska,“ povedala hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.

 

V staniciach v úseku Kúty – Bratislava hl. st. chýba 36 zamestnancov. Tento problém by mohla vyriešiť modernejšia technika. Železničiari pracujú na zavádzaní diaľkového riadenia vlakov. Úsek od Devínskej Novej Vsi po Kúty bude po skončení modernizácie trate a staníc prepnutý na diaľkové riadenie v Kútoch. „Zapnutie je plánované v horizonte roku 2029 po ukončení modernizácie celého úseku,“ dodala Vladimíra Bahýlová. V súčasnosti je ale otázny samotný termín spustenia diaľkového riadenia, nakoľko práce sú omeškané aj na modernizácii trate.


.