Konsolidácia verejných financií sa samosprávnych krajov dotkla aj pri údržbe ciest. Mierne zimy znamenajú využitie prostriedkov inak, než doteraz. Štát pritom hľadá odpoveď na to, ako robiť údržbu efektívnejšie. Nevylučuje ani zapojenie súkromných spoločností.
„V čase konsolidácie musíme hľadať také spôsoby údržby ciest I. triedy, pri ktorých budeme limitované množstvo financií používať čo najefektívnejšie. Preto aktuálne diskutujeme o troch rôznych možnostiach,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma.
Kraje súkromné spoločnosti zatiaľ vylučujú
Prvou možnosťou je podľa rezortu dopravy súčasný stav, keď Slovenská správa ciest (SSC) objednáva údržbu od samosprávnych krajov. Druhým spôsobom je údržba ciest súkromnými spoločnosťami. „Vzišli by z transparentnej verejnej súťaže, výsledkom čoho by mohla byť aj kombinácia poskytovaných služieb súkromným sektorom a regionálnou správou ciest.“ Treťou možnosťou je podľa ministerstva návrat k stavu, keď údržbu robila SSC sama.
„Aktuálne sú štruktúry a kapacity SCBSK nastavené personálne a strojovo na výkon vlastnými zdrojmi,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Bratislavského kraja Lucia Forman.
Vyjadrenie Trnavského kraja je podobné: „SÚC TTSK disponuje potrebným vybavením a odborným zázemím, aby zabezpečila všetky nevyhnutné činnosti.“ Podľa riaditeľa regionálnej správy ciest Dalibora Trebichalského tam, kde súkromný sektor dokáže poskytnúť špecializované služby, ktoré prinesú vyššiu efektivitu či kvalitu, je spolupráca vítaná. „Výsledkom takejto spolupráce však musí byť vždy to, čo je naším hlavným cieľom – bezpečné a zjazdné cesty.“
Podľa Správy a údržby ciest Trnavského kraja je dôležité, aby bola organizácia riadená na základe kvalitných dát, ktoré umožnia aj efektívne plánovanie. „Na základe týchto dát dokážeme identifikovať oblasti, kde odborné firmy môžu doplniť systém údržby a prispieť k jeho zlepšeniu. Takýto prístup zabezpečuje optimálne fungovanie celého systému a efektívne využitie dostupných zdrojov,“ pokračuje Dalibor Trebichalský.
Konsolidácia a zmena údržby
Šetrenie a efektívnejšie využitie prostriedkov sa nevyhlo ani krajom. „V tomto roku je na bežné výdavky (zimná a bežná údržba ciest) o 10 percent menej financií oproti roku 2024,“ hovorí Lucia Forman z BSK. Štruktúra bežných a kapitálových výdavkov je v sume vyše 33 miliónov eur.
„Rozpočet bol nastavený tak, aby pokryl všetky nevyhnutné potreby na správu a údržbu ciest a mostov v kraji. Do modernizácie cestnej infraštruktúry kraj plánuje investovať skoro 31 miliónov eur, a to z vlastného rozpočtu ako aj externých zdrojov,“ hovorí riaditeľ SÚC TTSK Dalibor Trebichalský.
Mierne zimy však znamenajú menej zásob posypovej soli aj narastajúce nároky na výkon bežnej údržby. „Z pohľadu posledných zimných období môžeme potvrdiť vplyv globálneho otepľovania aj na priebeh výkonu zimnej údržby ciest v BSK,“ povedala hovorkyňa Bratislavského kraja Lucia Forman, podľa ktorej v zimnej sezóne 2023/2024 evidovali len 5 dní so snehovými zrážkami. „Z pohľadu zimnej údržby je náročnejšie striedanie zmrazovacích a rozmrazovacích cyklov s rosným bodom a rizikom vzniku poľadovice.“
„Mierna zima prináša významné úspory vo výkonoch zimnej údržby, ako je posyp a pluhovanie, čo sa prejavuje aj nižšou spotrebou posypových materiálov,“ pokračuje riaditeľ Dalibor Trebichalský.
BSK udržiava približne 590 kilometrov ciest I., II. a III. triedy a počas minulej zimnej sezóny zaznamenali viac ako 26 tisíc kilometrov výkonnostných výjazdov s mechanizmami. „Skoro pol cesty okolo zemegule, len okolo Bratislavy, počas 2 mesiacov, a to bol len 5 dní sneh,“ poukazuje Lucia Forman, podľa ktorej ide o nie veľmi viditeľné, ale dôležité výkony.
„S ustupujúcou zimou ale narastajú nároky na výkon bežnej údržby. V minulosti sa realizovala plošná kosba dvakrát do roka, poslednú sezónu počas roka 2024 sme kosili štyrikrát,“ dodala hovorkyňa Bratislavského kraja Lucia Forman. Zásoby posypovej soli preto postupne znižujú, keď za zimnú sezónu 2023/2024 spotreboval kraj približne 1 400 ton. Pre porovnanie, k polovici januára bola spotreba približne 600 ton.
Podobne je na tom aj susedný Trnavský kraj, kde v minulých zimných sezónach spotreba soli výrazne klesla. Podľa informácií SÚC TTSK do polovice januára použili 1 135 ton soli. Kraj však využíva aj inertný materiál v podobe kameniva a soľankových roztokov. „Je to o 28 percent menej v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Tento pokles je dôsledkom nižších zrážok a obmedzených výkonov zimnej údržby,“ dodal riaditeľ SÚC TTSK Dalibor Trebichalský.