Pre druhú cyklovýzvu z Plánu obnovy a odolnosti SR pribudne na Slovensku vyše 100 kilometrov nových cyklotrás. Samosprávy však čakali na vyhodnotenie niekoľko mesiacov. Zo Záhoria získali finančné prostriedky len Malacky a Senica za vyše 7 a pol milióna eur.
Výzva, do ktorej sa mohli samosprávy zapojiť s projektami na výstavbu, stavebné úpravy alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry uzavrelo ministerstvo dopravy ešte koncom januára tohto roka. Pribudnúť má 110 kilometrov ďalších alebo zrekonštruovaných cyklotrás za 58 miliónov eur.
Výzvy na podporu cyklistickej infraštruktúry sú pritom ešte dve. Tretia bola ukončená v októbri a štvrtú by rezort dopravy mal spustiť vo februári budúceho roka. Koľko finančných prostriedkov bude alokovaných zatiaľ nevieme.
Len Malacky a Senica
Vyše 7 a pol milióna eur na rozvoj cyklistickej dopravy získali na Záhorí len dve okresné mestá – Malacky a Senica.
„Do mestského rozpočtu smeruje ďalšia dotácia 3,4 milióna eur z Plánu obnovy na výstavbu nosnej cyklistickej diagonály na Rádku,“ napísal primátor Malaciek Juraj Říha na sociálnej sieti. Zároveň uviedol, že novou cyklotrasou sa prepoja pôvodné domy na Majeri spolu s novovznikajúcou zónou Mayer. „A diaľnicu novou cyklo a pešou lávkou,“ uzavrel Říha.
Samotná cyklotrasa má byť v budúcnosti súčasťou navrhovanej regionálnej cyklotrasy Malacky – Rohožník, uvádza sa vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Nová cyklotrasa tak nielen zvýši bezpečnosť cyklistov na dotknutom úseku, ale po celom území, kadiaľ už tie súčasné vedú.
V prípade Senice ide o sumu vyše 4 milióny eur za dve samostatné cyklotrasy. Prvou z nich je úsek od železničnej stanice po centrum mesta v dĺžke cez 1,5 kilometer. Súčasťou
Úsek druhej cyklotrasy bude vedený pozdĺž rieky Myjava a má spojiť Senicu s obcou Dojč vrátane prechodu cez kataster Šajdíkových Humeniec v dĺžke vyše 6 kilometrov. „Ide o novú cyklodopravnú trasu z mesta Senica do okolitých obcí Dojč a Šajdíkove Humence s odbočkou do obce Dojč,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Senice Tatiana Moravcová.
Na peniaze z Plánu obnovy a odolnosti však čakali samosprávy dlhšie, než zvyčajne. Ministerstvo dopravy v minulosti pre portál EURACTIV reagovalo, že ide o náročné administratívne procesy. Problém môže mať v tomto prípade aj Senica.
„Proces nám môže skomplikovať časovo, keďže projekty z Plánu obnovy musia byť ukončené stavebne, vrátane kolaudácie, do konca marca 2026. Zameriame sa preto na výber dodávateľa, aby realizácia začala čo najskôr,“ dodala hovorkyňa Senice Tatiana Moravcová.